Forssell: Amnesti är det enda rätta

Henrik Nerlund pressekreterare 08-676 81 52 0736-82 81 52 henrik.nerlund@moderat.se - Idag samlas tusentals till stöd för en flyktingamnesti. Moderata Ungdomsförbundet väckte kravet om en amnesti i en landsomfattande kampanj redan år 2000 och bidrog på så sätt till den nyorientering i flyktingfrågorna som skett i moderaterna. Därför är det trist att partiet i denna fråga står på samma sida som socialdemokraterna som ansvarar för den havererade politiken. Det säger Johan Forssell, förbundsordförande i Moderata Ungdomsförbundet med anledning av dagens amnestimanifestationer. - Dödsångest och ett ofattbart psykiskt lidande hör till vardagen för de gömda flyktingarna. Därför måste allt göras för att de inte ska hamna i kläm mellan två system. Den glädje vi känner som länge arbetat för Utlänningsnämndens nedläggelse förbyts snart i sorg om dessa människor också fortsättningsvis ska tvingas leva detta icke-liv. Det enda rätta är att genomföra en engångsamnesti och låta alla dessa gömda människor få en legal fristad i Sverige för sig själva och sina barn, avslutar Forssell

• Brott, juridik, rättsfrågor