Gå direkt till innehåll
Multi4 Medical AB vinner stort för att utveckla banbrytande instrument för diagnostik och behandling av cancer och sjukdomar i matstrupe, magsäck och tunntarm

Pressmeddelande -

Vi är oerhört stolta över att få den här utmärkelsen och är tacksamma för stödet från Vinnova, Swelife och Medtech4health. Detta möjliggör utvecklingen av nästa generation Multi4-instrument som kommer att förbättra cancer- och sjukdomsdiagnostik och behandling för patienter, säger Miden Melle-Hannah, kirurg och VD på Multi4 Medical AB.

Med hjälp av en klinisk partner och RISE forskningsinstitut i Sverige kommer Multi4 Medical att fortsätta vara världsledande inom automatisering av diagnostik och behandling av cancer och sjukdomar i matsmältningssystemet. Den nya tekniken kommer att minska väntetiden och oro för patienterna och ge dem snabbare tillgång till behandling.

Multi4 Medical är först i världen att ha utvecklat en ny revolutionerande teknik för snabb och automatisk cancerdiagnostik och behandling. Första instrumentet planeras användas för behandling av patienter med återkommande blåscancer, en vanlig cancerform som även är den cancer som kostar mest för sjukvården och samhället. Med det nya Multi4-instrumentet kan cancerpatienterna behandlas på sitt första besök på en vanlig mottagning, patienterna är vakna och går hem direkt efteråt. Detta till skillnad mot idag, där patienterna väntar länge i vårdköer på att få sin behandling och sedan opereras i en operationsal och kräver vård efteråt. Multi4- instrumentet möjliggör att man kan reducera vårdkostnaderna enormt men den största vinnaren är patienterna som blir av med sin cancer på 20 minuter!

Forskning och utveckling sker ihop med Urologkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och RISE forskningsinstitut i Sverige och till hösten planeras de första canceroperationerna i världen med den nya tekniken. Operationerna utförs på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Multi4 Medical har vunnit många nationella och internationella priset, bla "The startup company of the year i Norden, Techarenan, i konkurrens mot >900 andra bolag och Quality Innovation Award i hela världen i konkurrens mot 20-tal länder.

För ytterligare information kontakta:

Miden Melle-Hannah, VD Multi4 Medical AB

Kirurg. Urolog.

miden@multi4.se

multi4.se

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.