Pressmeddelande -

Ett stort antal astmapatienter fortsätter att försämras trots att de uppfyller kriterierna för kliniskt kontrollerad astma

Större förståelse för astma behövs inom klinisk praxis för att minska sjukdomens effekt på personer och samhälle

Barcelona, Spanien, 10 september 2013 – Nya data från undersökningen REALISE™, sponsrad av Mundipharma International, presenterades idag vid den årliga kongressen European Respiratory Society (ERS). Resultaten visar att 45 procent av alla svarande upplevt en akut försämring i sin astma som har krävt behandling med orala steroider de senaste 12 månaderna. Detta även bland patienter som klassats som kliniskt kontrollerade enligt GINA-kriterierna1,2. Försämring av astma kopplas till signifikanta kostnader för samhället och en negativ inverkan på patienternas vardag3,4. De senaste rönen tyder på att det finns ett behov av att rätta till problemet genom ökad förståelse för patienternas upplevelse av astma för att förbättra kontrollen av sjukdomen.

REALISE™-undersökningen (REcognise Asthma and LInk to Symptoms and Experience) genomfördes bland 8 000 personer med astma i åldrarna 18-50 i elva länder 1. Mer än en tredjedel (35 procent) av de svarande som uppfyllde GINA-kriterierna för kliniskt kontrollerad astma (20 procent av deltagarna) hade upplevt symptom under en eller två dagar den föregående veckan 1 och 7 procent hade behandlats vid en akutmottagning under det senaste året för allvarliga astmasymptom2.

Ungefär en åttondel (12 procent) av de som svarade på undersökningen rapporterade att de hade skrivits in på sjukhus och stannat över natten på grund av sin astma en eller flera gånger det senaste året 1, vilket kan medföra omfattande kostnader för hälsovården 5. Andra resultat betonade de begränsningar som astma kan ha i patienternas liv.  En tredjedel (33 procent) av de svarande tycker till exempel att deras astma hindrar dem från att leva sitt liv fullt ut 1.

Experter bakom REALISE™ menar att en större insikt i patienternas behov, attityder och erfarenheter av astma kan hjälpa till att öka nivåerna av kontrollerad astma. Resultaten tyder på att faktorer som påverkar patienternas attityder till sin egen astma och hanteringen av den, såsom självförtroende i att hantera astmasymtom, kunskap om behandlingar och om hur man följer råd från sjukvården, kan påverka hur väl patienter svarar på sjukdomshanteringen. Trots att 24 procent av deltagarna i REALISE™ behandlats på akutmottagning någon gång under de senaste tolv månaderna, varierade den siffran från 8 procent till 45 procent beroende på patientens egen inställning till sin sjukdom1. En ökad förståelse för variationen i astmapatienternas egna erfarenheter och inställningar kan vara ett stöd i utvecklingen av personliga aktivitetsplaner med målsättning att förbättra sjukdomskontrollen i enlighet med bästa kliniska praxis 6,7.

– REALISE betonar att det sätt patienter beskriver effekten av deras tillstånd inte stämmer överens med deras faktiska upplevelser av symptom, begränsningar i livsstil och försämringar. Detta ser man i olika hälsovårdssystem över hela Europa. Jag tror att det är viktigt med en ny modell för hur vi bemöter patienter. Ett förhållningssätt som syftar till att förstå patientens attityder och erfarenheter på ett sätt som fungerar för dem. Genom att exempelvis använda resurser online skulle man kunna adressera detta problem och i slutändan förbättra sättet astma hanteras, förklarar professor David Price, University of Aberdeen, Storbritannien.

Mundipharma International är engagerade i pågående samarbeten med experter från Europa för att driva utvecklingen av bättre strategier för sjukdomshantering inom astma med den slutgiltiga målsättningen att minska individens och samhällets belastning av detta nedbrytande tillstånd.

ERS abstrakt
#212 (M. Fletcher, 8 September, 08:30 CET), #2005 (T. van der Molen, 9 September, 11:00 CET), #P3832 (D. Price, 10 September)

Om REALISE-undersökningen
REALISETM, REcognise Asthma and LInk to Symptoms and Experiences undersökningen, sponsrad av Mundipharma International och utvecklad i samarbete med astmaexperter, är en stor paneuropeisk undersökning av astmapatienter vars mål var att kartlägga patienternas attityder och beteende gentemot sin sjukdom. Undersökningen genomfördes bland 8000 astmapatienter i åldrarna 18-50 år från 11 europeiska länder mellan juli och oktober 2012. För att kunna delta i undersökningen var deltagarna tvungna att ha fått åtminstone två mediciner utskrivna för sin astma de senaste två åren, samt vara aktiva på sociala medier. Ytterligare detaljer om undersökningen finns i undersökningsbroschyren om REALISE™.

Om Astma
Idag har ca 700 000 personer astma i Sverige. Förekomsten har fördubblats hos både barn och vuxna under de senaste 20 åren. Astma är en inflammatorisk rubbning i luftvägarna som gör att de svullnar. Patienten upplever symtom som svårt att andas, att det piper i bröstet, andfåddhet, tryckkänsla över bröstet och hosta. Symtom kan bli värre vid kyla. En del personer drabbas av svåra astmaanfall som kan vara livshotande.

Behandling med läkemedel måste anpassas efter ålder, risk för biverkningar och eventuell allergi samt efter hur svår astman är. Basbehandling utgörs av luftrörsvidgande och inflammationshämmande läkemedel. Om underhållsbehandling med låg dos av inflammationshämmande inte ger tillräcklig effekt höjs dosen och man lägger till en långverkande luftrörsvidgare eller byter till ett kombinationsläkemedel.

Om Mundipharma
Mundipharma AB är ett svenskt forskande läkemedelsföretag som arbetar med läkemedel inom flera allvarliga sjukdomsområden. Företaget har läkemedel mot måttliga till svåra smärttillstånd, olika former av cancer, astma och ledgångsreumatism samt produkter för egenvård av enklare tillstånd. För mer information, besök gärna www.mundipharma.se.

För ytterligare material, besök gärna:

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Strömberg, Business Development Manager Respiratory, Mundipharma, 0701-095262 eller joakim.stromberg@mundipharma.se

Referenser:
1Mundipharma International Limited data on file: REALISE – European Asthma Patient Survey Results, 2012.
2 Price, D., van der Molen, T., Fletcher, M. Exacerbations and symptoms remain common in patients with asthma control: a survey of 8000 patients in Europe. Abstract presented at ERS 2013 Sept 7-11; Barcelona, Spain.
3 Hoskins, G., McGowan, C., Neville, R.G., Thomas, G.E., Smith, B., Silverman, S. Risk factors and costs associated with an asthma attack. Thorax 2000;55;19-24.
4 Braman, S. The Global Burden of Asthma. Chest 2006;130:4S-12S.
5 Bahadori, K., Doyle-Waters, M., Marra, C., Lynd, L., Alasaly, K., Swiston, J. Economic burden of asthma: a systematic review. BMC Pulmonary Medicine 2009;9:24.
6 Global Initiative for Asthma (GINA). Global strategy for asthma management and prevention (updated 2012). www.ginaasthma.com [Last accessed 1 August 2013].
7 Van der Molen, T., Fletcher, M., Price, D. Asthma and its management: identifying distinct patient attitudinal clusters. Abstract presented at IPCRG 2013 May 24; Uppsala, Sweden.

• Sjukdomar

• astma
  • ers
  • european respiratory society
  • realise
  • mundipharma
  • recognise asthma and link to symptoms and experience
  • klinisk kontrollerad astma

Mundipharma AB är ett forskande läkemedelsföretag som ingår i en internationell grupp associerade företag som alla arbetar främst med fokus på smärtbehandling och onkologi. Vi är alla privatägda entreprenörsinriktade företag med ett gemensamt engagemang inom forskning och utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning, utbildning, distribution och licensiering av receptbelagda och receptfria läkemedel samt andra sjukvårdsprodukter.