Janne Saaristo släpper "Kind of angered"

I dag 12 februari släpps Janne Saaristos debutalbum "Kind of angered

Albumet, som spelats in och producerats av Janne Saaristo själv, har sin ryggrad i amerikansk berättartradition och folk- och countrymusik. Men berättelserna är hämtade från uppväxten i förorten, vägen därifrån samt ur en strävan efter att passa in där man är. Resultatet är ett sound som landar i 1970-talets countryrock med inslag av Gram Parsons, Woody Guthrie och The Clash.

De flesta av alla instrument har Janne spelat själv, men han har haft hjälp av bland andra Andreas Purvén på trummor (tidigare med bland andra Kingston Airforce, Antenna och Krånne) samt Gunnar Frick på steelguitar och klaviatur (han har tidigare bland annat spelat med Alf Robertsson, Weeping Willows, Ray Davies och nu senast Kicki Danielsson). Men även Andreas Magnusson från Jannes tidigare band Hanif och Escalator to nowhere är med och körar, liksom Kai Saaristo, brodern som tillsammans med Janne en gång frontade det preskriberade punkbandet Klas Extas.

Janne Saaristo har tidigare jobbat med Dead Frog Records, och var redan 1996 med och producerade bolagets allra första EP, då under bandnamnet Timer.

I maj förra året återupptogs samarbetet plötsligt efter en kväll på krogen, då Janne oväntat fått ett skivkontrakt i vilket ingick att spela in ett album och samtidigt skriva en blogg om processen. Och i dag är det alltså leveransdag, men vägen har kantats av omständigheter som heltidsjobb, familjeliv, begränsad tillgång till inspelningslokaler – för att inte tala om jakten på musiker och stretandet med de, vid skivkontraktsdagen, långt ifrån färdigskrivna låtarna. Hela berättelsen finns att läsa på bloggen jannesaaristo.com

Albumsläppet firas med en spelning på Bar Kom i Majorna i Göteborg onsdag 24 februari.

– länk till eventet på fb: https://www.facebook.com/events/183578855333810/

Janne Saaristo på...