Låtskrivare från Pajala får chans att skriva med Billboard ettor.

Låtskrivaren Rebecka Digervall från Pajala har blivit uttagen som wildcard på låtskrivarfestivalen Key Largo Songfest. Festivalen hålls i Key Largo i Florida den 9 till 11 oktober och innehåller de bästa låtskrivarna i USA. Varje år tas ett wildcard, en nykomling att få prova att skriva. I år är det Rebecka som får den chansen. För några år sedan var nykomlingen Meghan Trainor.

De som kommer med i år är bland annat Jon Nite som skrivit list ettor för Keith Urban och A thousand Horses. Jim McCormick som hade en Billboard etta i tre veckor med Jason Aldean’s “Take A Little Ride”. Bob Regan som har haft två Billboard ettor, sex topp fem hits och över elva som kommit över top 20 på Billboard. Amanda Williams som jobbat med Garth Brooks låtar samt Ralph Murphy som jobbat med Shania Twain.

-Det är satsningen av BD songwriters som BD-pop ligger bakom som gör det här möjligt. Den uppmärksamheten som de fick runt SXSW och konserten med isinstrument ledde vägen att Key Largo Songfest fick upp ögonen för henne, säger Peter Åstedt på Rebeckas förlag Musichelp.

Rebecka är annars en del av popgruppen The Magnettes som skördar framgångar ute i världen. De åker nästa vecka till Barcelona för festivalen Future Music Forum. Sedan till London för showcase och sedan spenderar de en månad på PR turné i USA där Key Largo Songfest är ett av stoppen.

-Det ska bli otroligt spännande och få skriva med personer som skrivit så här stora saker. Alla sådana här möten utvecklar dig som låtskrivare säger Rebecka.

Key Largo Songfest hemsida

http:// www.keylargosongfest.com