Popduon The Magnettes från succé i USA till UK och TV.

Pajaladuon The Magnettes var ett av 19 svenska band som åkte till den amerikanska showcasefestivalen South by Southwest i Austin, Texas. På festivalen fick de direkt kontakt med en PR firma från UK som nu tar över bandet till UK:s största showcasefestival Great Escape i maj.

-Svensk musik fick ett stort genomslag på South by Southwest i år. The Magnettes var en av de mer nya överraskningarna säger Peter Åstedt på Musichelp som är The Magnettes förlag.

Trycket var så stort kring bandet att de fick lägga extra privata showcases på hotellrummet för olika bolag som ville se bandet live. The Magnettes avslutade hela festivalen på ett gig på det legendariska spelstället Stubbs. Bandet är just nu i Nashville och skriver låtar och väntas hem till Sverige i veckan.

TV-serie på SVT.

The Magnettes är också med i den nya filmen ”Pajala state of mind” som sänds på SVT 1 april 22.30. Filmen är en del av fem om unga vuxna ur Sveriges fem nationella minoriteter. Fördelarna med att vara en del av en minoritet, men också om baksidorna och vilsenheten det kan innebära med dubbel identitet.

Sanna och Rebecka bor i Pajala, gemensamt bildar de popduon The Magnettes. Nu är de kring 20 år gamla och på väg in i vuxenlivet. De är tornedalingar, men en vill flytta till Stockholm.

Ny singel och festivaler.

Nu väntar ett nytt singelsläpp i maj lagom till Great Escape i Brighton som är bandets nästa hållplats ute i Europa. The Magnettes har några Sverige spelningar klara: 18 april på Minus 30 grader på Kulturenshus i Luleå samt på Hamnfestivalen i Luleå 8-11 Juli.

The Magnettes

Pajala state of mind