Like Swimming

Like Swimming tillbaka med ny singeln The Ground

Like Swimming är tillbaka med en ny EP serie som startat med att singeln "Strike a Pose" nu släpps den andra singeln "The Ground" 1 Februari.

- The Ground är en påminnelse om vilka våldsamma grunder vi står på, en historia om hur vi fick våra privilegier. Historien är så mörk att vi bara var tvungna att göra en optimistisk sång om det. Säger Like Swimming

Like Swimming har över 10 miljoner streams bara på Spotify från debutalbumet och en svensk export framgång.

Gränslösa harmonier, luftigt pådrivande rytmer och en förkärlek att blanda akustiskt med elektroniskt, är några sätt att beskriva indiepoptrion Like Swimming från Stockholm.

Bandet släppte sitt debutalbum “Structures” i september 2014 vilket sammanfattade sju års tidigare musikskapande mellan Claes Carlström, Ida Hedene och Petter Wesslander.

Bandet turnerade i USA på klubbar och festivaler i bland annat Chicago, Nashville, Culture Collide i Los Angeles,CMJ i New York och SxSW i Austin. De fann sig ofta framföra sitt album i dess renaste form, akustiskt, intimt och under olika situationer - i ett hipstrigt vardagsrum i Brooklyn, en bar full av halloween-zombies i Connecticut och på en medeltida mur i Visby. De använde ukuleles, pennor, glas och ett barntrumset för att skapa nya versioner av låtarna. Varje gång fann de mer och mer energi i låtarna när de samtidigt blev mer minimalistiska vilket ledde till konceptet för nästa akustiska EP “Tiny Structures”.

Sen tog saker och ting en ny vändning. Claes insåg att livet på turne inte var det han ville leva. Han köpte sig ett hus ute i Stockholms skärgård och Ida och Petter producerade plötsligt ett barn istället för ett nytt album. Här hade historien kunnat sluta, om det inte fanns en omåttlig drivkraft och vilja att skapa musik tillsammans och ett skivbolag från Nashville som ställer upp på vilka krav som helst.

Det är den andra singeln från en dubbel EP: Resistance/ Relations. Den första EP:n Resistance är full av politisk frustration för att i den andra EP:n, Relations, kunna koncentrera sig på berg-och-dalbanan i den personliga striden. Resistance/Relations släpps senare i år.

www.likeswimmingmusic.com

Musichelp

Ett musikföretag redan i framtiden

Musichelp startades 2006 . Till en början var det ett rent serviceföretag för musikindustrin. Idag har vi även exklusiva avdelningar där vi kontrakterar artister.

Musichelp är enuppskattad föreläsare om musikbranschen och har föreläst på de flesta universitet/högskolor med musikutbildning i Sverige. Även haft föreläsningar på branschmässor som CMJ (NYC, USA), Cutting Edge (New Orleans, USA), Trigger Creative Conference (Borlänge, Sverige), Live at heart (Örebro, Sverige), Futuremusic (Barcelona, Spanien), Rookie (Hultsfred, Sverige), Beatmeet (Umeå, Sverige).

Musichelp jobbar mycket med multinationella varumärken och deras musikstrategier, bland annat var han involverad i musikutbudet under Olympiska spelen i London och placerade in svensk musik. Andra varumärken han jobbat med är Huawei, Cosmopolitan, Coca Cola, Hilton hotell, Viasat, Xbox, Time Warner, Costume National, Tiger jeans, Electronic Arts, Mc Donalds och många fler.

I april 2009 blev Musichelp.se, Musichelp Sweden AB

I 2012 öppnade vi Distrosong en digital distributions sida.

Musichelp tog över Dead frog distribution 2009 och distributionen heter numera Musichelp distribution. Går under beteckningen DFR i distrosammanhang.

Musichelp är sedan september 2009 medlemmar i Mbin.

Musichelp sweden ab
Öbolandsvägen 7