​Sångerskan Linda Östergren Frithiof tar artistnamnet ELINDA

Linda Östergren Frithiof, sångerska och låtskrivare, skivaktuell med en ny singel den 29 dec, tar från och med nu artistnamnet ELINDA. Hon satsar på en solokarriär efter många år som körsångerska, musikal- och showartist.

E är första bokstaven i dottern Emilies namn som ju är en slags förlängning av henne själv. Efter en tids sökande efter ett lämpligt namn landade ELINDA rätt i magkänslan.

”De känns fortfarande ärligt och genuint, som att mina barn följer med mig upp på scenen.”

Huvudanledningen till namnbytet är att hennes efternamn är svårt att stava till och att det finns hundratals Linda. Nu blir hon lättare sökbar på samtliga plattformar som till exempel Spotify, Instagram, Facebook och Youtube.

Till en början tog det emot att ta ett annat namn än hennes eget då ELINDA inte ville ha någon påklistad image för att sälja mer utan istället ville utgå ifrån sig själv och den personen som hon är. Med dotterns bokstav främst, som ju står för framtiden, funkade det och känns riktigt bra.

”Ett artistkoncept kan göra en mer svårtillgänglig för sin publik. Jag tror att man riskerar att skapa en distans om man gör sig till en annan person än den man i själva verket är,”.

ELINDA sitter verkligen inte rastlös om dagarna. Första singeln släpps i dec samtidigt som hon har sin stora familj, låtskrivandet och alla artistuppdragen. Hon njuter av kontakten med publiken, att förmedla en känsla och beröra sin publik. Musikaliskt sett har hon valt att behålla en viss bredd, då hon med sin imponerande sångröst behärskar många genrer. Plattan består av svängig, dansbejakande modern soul med en sublim flirt med 70-talet, sköna midtempolåtar och även några pampiga ballader.

ELINDA är född och uppvuxen på Ekerö utanför Stockholm och nu bosatt på Värmdö. Där hon nu driver skivbolaget Breaking Records med sin man och producent Mikael Frithiof från Halmstad.

Mikael Frithiof

Breaking records