​Svenskt showcase på Canadian Music Week i Toronto

Under musikdelen av Canadian Music Week (CMW) kommer Musichelp göra ett svenskt showcase. Showcaset är den 6 maj på Nightowl i Toronto och artisterna Adée (Kalmar) Kvav (Göteborg) och The Magnettes (Pajala) uppträder.

Det är femte året som Musichelp skickar artister till CMW och möter musikbransch från hela världen men främst Nordamerika.

- Det är tre verkligen spännande band som spelar på det svenska showcaset på CMW i år. Ett helt nytt och två väldigt internationellt rutinerade band. Säger Peter Åstedt från Musichelp.

Samtidigt lanserar Musichelp med Little W Production den nya sidan Swedenmusic.nu där de samlar de showcase de gör ihop med olika aktörer inom musikindustrin.

Adée har nått otroliga framgångar. Hon vart nominerad till årets låt på Scandianvian Soul Awards. Sveriges radios musikredaktör Germund Stenhag nämnde henne som framgångarna från Kalmar län just nu. Hon har nyss påbörjat ett samarbete med den amerikanska Grammy vinnande producenten Tim Sonnefeldt som bland annat arbetat med Usher och Diplo. I mars spelade hon på SXSW (South by southwest) världens största showcasefestival. Adée var nykomlingen förra året på CMW och i år blev hon bjuden tillbaka då festivalen tyckte hin gjorde ett så bra framträdande.

Adée spelar

Torsdag, Maj 05 Supermarket 00:00

Fredag, Maj 06 Nightowl 22:00

Lördag, Maj 07 Studio Bar 00:00

Kvav är årets nykomling. Bandet är från Göteborg och bytte namn från ”Fyr” till Kvav på nya singlen ”Holes in me” som släpptes den 15 april. ”Holes in me” är första låten från EP:n ” Bodies Wandering” som släpps den 20 maj. Det här är Kvavs första internationella showcase.

Kvav spelar

Onsdag, Maj 04 The Central 18:00

Friday, May 06 Nightowl 20:00

The Magnettes släppte i våras singlen ”Killers in a Ghost Town” och för några dagar sedan hade videon premiär på amerikanska FM.tv. The Magnettes är erfarna att spela på showcase och har bland annat spelar på SXSW, The Great Escape, CMJ, Live at Heart och Where’s the music. Det här dock deras första spelning i Kanada. Det är förberedande för en större USA satsning med albumsläpp i höst.

The Magnettes spelar

Fredag, Maj 06 Nightowl 2:00

Saturday, Maj 07 Handlebar 23:00

Förutom de här tre uppträder även det svenska bandet Flat Foot från Falun och gitarr legenden Yngwie J. Malmsteeen på Candian Music Week.

www.musichelp.se

www.swedenmusic.nu