The Magnettes släpper nya singeln "Monster"

”Uh,-oh, we created a monster!”

Pajalatrion The Magnettes har stapplat ut ur studion och tillbaka in i rampljuset med ett färskt skivkontrakt och nya singeln ”Monster” - en basdriven new wave-bop som mixar doo-wop-körer, old-school-synthar, knivskarpt blås och organiska retrobeats.

”Monster” handlar om det där flirtiga, sexiga, plågsamma stadiet av typ ”will-they-won’t-they”, berättar Rebecka Digervall. Du är ett vrak och försöker avfärda känslor som bara växer och växer.

Vi har varit där för ofta, medger Sanna Kalla. Blodet rusar, hjärtat sprängs och det är både den bästa och den värsta känslan ever.

Singeln följs av en 50-tals-inspirerad TV-noir-video regisserad av Martin Åhlin, där bandet fortsätter utforska sin förkärlek för retrolooks och cinematisk estetik.

lyssna på "Monster" på Spotify

lyssna på "Monster" på Youtube

The Magnettes bildades i Pajala, Norrbotten och har turnerat i 19 länder, inklusive framträdanden på SXSW, Summerfest, Golden Melody Awards, Eurosonic och Reeperbahn.

Debutalbumet ”Ugly Youth” släpptes 2017 och innehöll singlarna ”Sad Girls Club” (som hörts i Netflixs ”Elitskolan”) och ”Young And Wild” (topp-10 mest spelade svenska låten på P3 2017). De framträdde i SVT:s Musikhjälpen, P3 Sessions, medverkade i #MINSQUAD och hördes även i TV4:s ”Finaste familjen”, MTV:s ”Teen Mom” samt filmen ”Turpa Kiinni Minun Haters”, som är löst baserad på bandets liv.

2020 roterade singeln ”American” stadigt på svensk radio, och bandet spenderade pandemin med att framföra digitala showcases på events som Mu:Con (Sydkorea) och CRANC (Spanien). Fullängdsdokumentären ”The Magnettes”, där vi får följa bandet i två år, visades på Umeå Europeiska Filmfestival 24-28 november och fick bra betyg av media.

2021 signade de med K51, där ”Monster” blir den första gemensamma releasen.