The Magnettes exporteras till Estland och Tallinn Music Week

Den som var inbjuden till P3 Gulds efterfest fick se The Magnettes nya scen show på Elite Park Avenue i Göteborg i lördags. Två dagar innan gjordes urpremiären på showen på Europas viktigaste showcase festival Eurosonic i Nederländerna. Dit The Magnettes blev utvald av Sveriges Radio för att framträda.

Showen var välbesökt och representanter för Tallinn Music Week bokade dem till årets upplaga av Östeuropas motsvarighet till Eurosonic som är 2 till 8 april.

Innan Tallinn Music Week hinner The Magnettes även besöka världens största showcase festival SXSW (South by Southwest) i Austin, Texas, USA i mars. Imorgon den 23 januari uppträder de även på invigning av Västerbotten på Grand Hôtel 2018 i Stockholm. I början av februari gör de en 10 dagars tysklandsturné.

De är också nominerade till Creative Hero Award på Norrbotten Media Week första veckan i februari.

Om The Magnettes

Uppmärksammade popgruppen The Magnettes bildades i Pajala av Rebecka Digervall och Sanna Kalla. Efter några år anslöt Tomas Bäcklund Tuneström och trion började mejsla ut den synth-, riot grrrl- och new wave-influerade pop som numera beskrivs med termer som ”fuck-pop” och ”glitterpunk”. 2015 landade de ett skivkontrakt med amerikanska Digsin, där de släppt ett antal singlar och albumet ”Ugly Youth”.

De senaste åren har de turnerat i över 10 länder och framträtt på mässor och festivaler som South By Southwest, The Great Escape, Summerfest,Putte i Parken, Almedalen och Canadian Music Week. Deras musik har uppmärksammats av Perez Hilton, P3, Elle, Idolator, Drowned in sound, Indetronica och The 405. Deras musik har även hörts i TV4:s tv program ”Finaste Familjen”. Under 2017 videobloggar Sanna och Rebecka för SVT:s räkning under hashtaggen #MinSquad. Sveriges radio P3 utsåg dem i juli 2017 till Framtidens artist med orden "Det här är väl bandet som faktiskt kommer kunna slå utomlands.". Singeln "Young and Wild" blev den 10 mest spelade svenska låten på Sveriges Radio P3 under 2017. De har blivit nominerade Årets Norrbottning och fick Live at Hearts låtskrivar stipendium 2017.

Bandet är utvecklat av BD-pop.

www.themagnettes.com.

Spotify

För mer info kontakta

Muscihelp