The Magnettes släpper singeln ”Sad Girls Club”

Den 20 januari släpper The Magnettes sin nya singel ”Sad Girls Club”.

- Sad Girls Club är inget vi har kommit på. Det är en rörelse som vi är del av. Det är en idé om en fristad som behandlar dig som personen du vill vara. Ett ställe där du har rätt att vara ledsen, annorlunda och arg. Det är en reaktion till den värld som säger åt dig att le när allting suger. Säger Rebecka Digerwall.

Att singeln släpps den 20 januari är ingen slump. Det är samma datum som Donald Trump svärs in som president i USA. Samma datum släpps även en kollektion från The Magnettes under hashtagen #fucktrump på en hemsida som kommer lanseras om några dagar.

Sad Girls Club är den fjärde singeln från albumet ”Ugly Youth” som är bandets debutplatta och släpps den 31 Mars. De kommer göra en Sverige turné i mars, UK/Irland i maj och USA/Kanada juni/juli.

Om The Magnettes

The Magnettes är från Pajala och består avSanna Kalla, Rebecka Digervall och Tomas Bäcklund Thuneström. Bandet har haft stora framgångar utomlands och gjort fem USA turnéer. Showcases i USA, England och i Spanien bland annat på SXSW, CMJ, The Great Escape, Canadian Music Week. De har gjort Pride spelningar runt om i Sverige under sommaren 2016 och välbesökta framträdanden på Almedalen.

Deras tre singlar från albumet ”Hollywood”,”Bones” och "Killers in a Ghosttown"hyllades av stora engelska och amerikanska bloggar som Popjustice,Gigwise,Drunken Werewolf, FM.TV och Fourohfive. Dokumentären ”A Pajala State of Mind” om bandet gjord av Hans-Erik Therus har visats flera gånger på SVT. De vart nominerade som årets Norrbottningar av Norrbottenskuriren 2016.

Pressbild The Magnettes

Foto Beata Cervin