The Magnettes tar Pajala och minoriteter till världens största musik festival.

The Magnettes är klara för världen största musik festival Summerfest i Milwaukee, USA. Festivalen har 50 års jubileum, har nästan en miljon besökare och har sedan 1999 kunnat titulera sig världens största musik festival enligt Guinness Rekordbok.

- Känns grymt att ha blivit bokade till Summerfest! Vi tar med oss Pajala dit, tänkte vi. Det är ju gamla svenskbygder så dom har ju längtat efter oss i 150 år, säger Sanna Kalla från The Magnettes

- Vi gör det vi alltid gör, gritty pop med breaks på meänkieli, tornedalskt vemod och rautalanka, lägger Tomas Bäcklund Thuneström till.

Bandet är bokat in i festivalen satsning på nya band ”Emerging artist series”. The Magnettes får stort sällskap på festivalen som har bokat artister som Bob Dylan, Red Hot Chili Peppers, The Chainsmokers, Toto, Pink, Tegan & Sara och svenska Miike Snow plus många fler.

Summerfest är en del av The Magnettes USA/Kanada turné i juni där de kommer besöka Los Angeles, San Francisco, Seattle, Edmonton, Chicago.

21 april släpps deras nya singel ”Young & Wild” som även finns med i TV serien Finaste Familjen som går på Fredagar 21:30 på TV4

De kommer även medverka på SVT:s program om minoriteter där kan man följa dem under hashtaggen #minsquad där det kommer visas bilder och filmer från bandets uppträdande på Summerfest.

Om The Magnettes

The Magnettes är från Pajala och består av Sanna Kalla, Rebecka Digervall och Tomas Bäcklund Thuneström. Bandet har haft stora framgångar utomlands och gjort flera USA turnéer. Showcases i USA, England och Spanien. Bland annat på SXSW, CMJ,The Great Escape,Canadian Music Week. De har gjort Pride spelningar runt om i Sverige under sommaren 2016 och välbesökta framträdanden på Almedalen.

Deras fyra singlar från albumet "Sad Girls Club"”Hollywood””Bones” och "Killers in a Ghosttown"hyllades av stora engelska och amerikanska bloggar som Perez Hilton, Popjustice, Gigwise, Drunken Werewolf,FM.TV, Drowned in Sound och Fourohfive. Dokumentären ”A Pajala State of Mind” om bandet gjord av Hans-Erik Therus har visats flera gånger på SVT. De vart nominerade som årets Norrbottningar av Norrbottenskuriren 2016.

Pressbild The Magnettes

Foto: Frida Bäcklund Thuneström