Den 11 november firar UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum tio år med den nationella konferensen Sång & Språk som livesänds från Kulturkvarteret Kristianstad.

Konferensen Sång & Språk 11 november - livesänds från Kulturkvarteret Kristianstad

UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum firar 10 år

Sedan 2010 driver UNGA Musik i Syd ett regionaltutvecklingscentrum med brett stöd från Kristianstads kommun och Region Skåne. Trumattack, Forskare berättar, Förskolepersonalkör, Musikråd, Kulturcrew, appenMusikA och kompetensutveckling är några exempel på projekt som drivs härifrån. Den 11 november firar Utvecklingscentrum tio år med den nationella konferensen Sång & Språk som livesänds från Kulturkvarteret Kristianstad.

Anna-Carin Fogelqvist har arbetat som projektledare för Utvecklingscentrum under alla tio år. I denna roll driver hon projekt och utvecklar verksamheten tillsammans med frilansmusiker, kulturaktörer och forskare som ska fördjupa UNGA Musik i Syds verksamhet. Allt med målet att hitta nya arbetssätt och metoder som ska berika barns och ungas möten med den levande musiken.

Konferensen Sång & Språk skulle arrangerats inför publik från hela Sverige och med internationella och nationella artister på plats i Kulturkvarteret, men på grund av ökade smittspridningen i Skåne ställs den om digitalt och livesänds på Musik i Syd Channel. Den planerade jubileumskvällen har dessvärre fått ställas in helt.

– Programmet ligger kvar och vi livesänder dagen och gör den kostnadsfri för alla digitala besökare. Jag ser verkligen fram emot att fira Utvecklingscentrum 10 år med er alla, även om vi endast ses digitalt denna gång, säger Anna-Carin Fogelqvist.

– Vi är speciellt nöjda med att vi lyckats få våra Mellovinnare The Mamas till Kristianstad. Vilket inte hade gått om de inte hade haft lucka i programmet på grund av coronaviruset. Inget ont som inte har något gott med sig, skrattar Anna-Carin.

– I tiden ligger också Lovisa Kronstrand Alinders föredrag som handlar om hur vi ska kunna sjunga säkert under pandemin. Och sjunga, det vill vi, både barn och vuxna. Och kände gaytenoren och debattören Rickard Söderberg håller ett brandtal för sång.

– Jag är också glad över att vi detta år är hela nio konferencierer, de åtta andra kommer presentera programpunkterna sjungandes på olika språk, så som det anstår en Sång & Språk-konferens. Avslutar dagen gör Operaimprovisatörerna som kommer improvisera över de tio åren.

Många årliga nationella konferenser från Utvecklingscentrum har skett i Kulturkvarteret och både SVT och annan media har ofta varit på plats för att bevaka. Och hundratals personer har under åren besökt Utvecklingscentrums konfernsdagar:

• Invigning- Utveckling (2014) då fokus var på klassisk musik för 2000-talets barn och i det nyinvigda Kulturkvarteret Kristianstad.
  • Normkritik och Musik (2015) med Genusfotografen och forskare Vanja Hermele,
  • Utvecklig pågår! Musik 0-5år (2016) med Gullan Bornemark som drog stor publik.
  • Musik för integration (2017) med projektet Songlines och Tarraband.
  • Barns Rätt - om barnkonventionen (2018) med massa barn som var med och arrangerade dagen
  • Alla barns röster och sång (2019) med  två parallella program och med The Real Group som dragplåster.
  • Årets sångfokus på Sång & Språk (2020) med The Mamas och Rickard Söderberg m.fl.

EXKLUSIVT FÖR DIG I KRISTIANSTAD
Det finns även möjlighet att uppleva streamingen på plats i Kulturkvarteret Kristianstad. Där visas dagen på en storbildsskärm i Lilla salen för sittande publik på max 50 personer. Kulturkvarterets publikvärdar kommer att placera ut alla besökare i Lilla salen för ett tryggt och säkert besök.

Anna-Carin Fogelqvist
0705-92 52 01, anna-carin.fogelqvist@musikisyd.se

Foto: Rickard Grönkvist

PROGRAM
(med reservation för ändringar)

Dagen startar 8.15 med att vi sänder en digital utställningsfilm om Utvecklingscentrums tio år och en retrospektiv utställning som Nosabyskolans bild- och formklasser kompletterar med temat sång och språk.

9.00–16.30 LIVESÄNDINGfrån Kulturkvarteret Kristianstad

Dagens konferencierer är Anna-Carin Fogelqvist, UNGA Musik i Syds Utvecklingscentrum och sångcoacher från Rösträtt – sång på förskolan som sjungande presenterar programpunkterna på olika språk.

•  Rickard Söderberg håller ett brandtal för sång.
  • Mer sång i hela landet! YAM Sweden, med representanter från elva regioner i landet, presenterar sin nationella sångsatsning Rösträtt – sång på förskolan.
  •  Sjung, sjung, sjung. Om repertoar och barnperspektiv med Elinor Fryklund och Karin Holmström
  •  Tips och råd i coronatid från Körförbunden med Lovisa Kronstrand Alinder
  • Nyheter i Utvecklingscentrums app MusikA för förskolan.
  •  Föreläsning med Ulf Jederlund – Barns spontana sång, en del av språkutvecklingen.
  • Smakprov på Ensemble Yrias kurs om att sjunga med barn: TA TON!
  •  Höj din röst. Om att sjunga i rätt tonläge.
  • Preses, VD och f.d.operasångerska Susanne Rydén berättar om Kungliga Musikaliska Akademiens satsning Sjungande barn.
  •  Körplantagen, Sveriges första och enda ettåriga barn- och ungdomskörledarutbildning, presenteras av studenterna, Marie Bejstam och Charlotte Rider.
  • Utvecklingscentrum 10 år! Annika Johansson, verksamhetschef UNGA, reflekterar över tio år med Utvecklingscentrum.
  •  Språk, muntlighet och berättande med Mikael Björk, förskollärare och dramapedagog.
  • Årets Mellovinnare The Mamas spelar sina bästa låtar och berättar hur det kom sig att de började sjunga.
  •  Operaimprovisatörerna improviserar över de tio åren.

• Ämnen

Ida Fredriksson, Kristianstad