Pressbilder tagna av: Christoffer Paavilainen, Magnus Malmberg, Emelie Kroon, Steve Gullick, Peter Knutson.

Kulturkvarteret Kristianstad öppnar upp för en händelserik höst!

Nu öppnar Kulturkvarteret Kristianstad upp dörrarna för en sprakande höstsäsong 2020.

Idag släpper vi biljetter till Afternoon Jazz: Snorre Kirk och Cajsa Zerhouni, Helt Klassiskt: Albion Quartet, Helt Klassiskt: Cornelia Beskow och Magnus Svensson - Sånger vid havet och Symbio. Håll Utkik på våra sociala medier och vår hemsida för nyheter och framtida evenemang. Självklart anpassar vi våra föreställningar och evenemang under rådande omständigheter.

Vi vill börja med att presentera vårt nya koncept Afternoon Jazz!

Afternoon Jazz-serien är ett nytt koncept på Kulturkvarteret med fantastiska jazztoner och god mat och dryck i bistromiljö. Musiken är anpassad till dig som är nyfiken men också den inbitna jazzfantasten kan känna sig hemma. Så kom, tagga ner, och njut av att det är lördag.

Afternoon jazz: Snorre Kirk! | 17 oktober kl 15.00

Slagverkaren Snorre Kirk, ett av de slagkraftigaste namnen i Danmark och anses vara en av Europas snabbast stigande jazzstjärnor! Han har tilldelats Årets Jazzskiva i Danmark 2012 med sin skicklighet som kompositör och bandledare!

Afternoon jazz Cajsa Zerhouni | 5 december kl 15.00

Den svenska jazzsångaren Cajsa Zerhouni började sin karriär i tjugoårsåldern och uppträdde på Bryssel-jazzscenen. Efter jazzstudier i såväl Stockholm som New York fokuserar hon nu på en solokarriär och presenterar låtar från American Songbook i personliga och fantasifulla versioner. Hennes debut EP My Billie visade sin fängslande röst genom klassiker från jazzlegenden Billie Holiday, men med en nordisk och unik touch.

Helt klassiskt: Albion Quartet | 8 oktober kl 19.00

Albion Quartet bildades 2016 på Royal Welsh College for Music and Drama I Cardiff, där musikerna fann varandra I en gemensam passion för stråkkvartettens emotionella kraft! Kvartetten leds av Tarnsin Waley-Cohen, en av Storbritanniens ledande violinister. Efter en strålande debut 2017 där kvartetten väckte stor uppmärksamhet följdes konsert efter konsert på Europas mest berömda scener!

Joseph Haydn

Stråkkvartett op 33 nr 6 i D-dur (Hob III:42)

Freya Waley-Cohen

Dust (2019)( 20’)

Johannes Brahms

Stråkkvartett nr 3 i Bess-dur op 67 (32’)

Helt Klassiskt: Cornelia Beskow & Magnus Svensson - Sånger vid havet | 27 november kl 19:00

Havet, med dess krafter och skiftningar, har på olika vis varit en ständig inspirationskälla för såväl konstnärer som poeter och tonsättare. Det maritima bildar också den röda (eller blå?) tråden i Cornelia Beskows och Magnus Svenssons program som inleds
med just titelverket – Sånger vid havet.

2015 sjöng Cornelia Beskow Santuzza i Cavalleria Rusticana med Norrköpings Symfoniorkester och samma år debuterade hon även som Donna Elvira i Don Giovanni på Kungliga Operan. 2017 vann Cornelia samtliga fyra priser i världens största Wagnertävling, The Lauritz Melchior International Singing Competition och i januari 2020 gör Cornelia sin internationella debut som Elsa i Lohengrin på Wiener Staatsoper.

Magnus Svensson är en mångsidig musiker med romanskonsten som specialitet. Han är konstnärlig ledare för Stockholms Konserthus Romansserie och framträder där med några av våra främsta svenska världssångare men även internationella storheter. Magnus CD-produktion omfattar romanser av Brahms och Mahler, violinsonater av Beethoven och Franck, pianomusik av B Tommy Andersson och tre soloskivor med musik av J S Bach, Mozart och Schumann.

Gösta Nystroem

Sånger vid havet (19’)

Ture Rangström

Mälarlegender (11’) (piano solo)

Hélène Tham

Svanen, ur Sånger för en röst och piano (4’)

Ernest Chausson

Poème de l’amour et de la mer (28’)

Symbio | 13 oktober kl 18.00

Möt Johannes Hellman och LarsEmil Öjeberget, två unga kritikerrosade och genuint erfarna virtuoser som hyllats för sitt starka samspel, sin glödande energi och unika mix av modern folkmusik med influenser från pop och rock. I deras vevlira och dragspel möts två världar och uppstår gör ett helt eget sällsynt sound som både levandegör och överraskar.

Duon Symbios musikaliska värld beskrivs som en blandning av modern folkmusik, minimalistisk konstmusik och elektronisk klubbmusik, men framförallt är det musik som skapar bilder och väcker känslor. Med sin musik och sina berättelser vill Symbio påminna om att allt kanske inte alltid är som det ser ut att vara och allas rätt att få vara sig själv.

Höstens program så som det ser ut just nu:

Här följer programmet för början av hösten (med reservation för ändringar). Efter hand kommer vi att släppa fler föreställningar.
Mer info om respektive föreställningar finns på vår hemsida.

Isabella Lundgren | 3 september, kl 20.00

Pelle Holmberg Group Features Kalle Moraeus | 23 september, kl 19.00

Familjelördag: Hej Gut Shabes Marhaban | 26 september, kl 11.00

Dos Verterbikh – Om trädet som nästan dog | 26 september, kl 14.00