Nassim Al Fakir leder årets Folk & Världsmusikgala

Nassim Al Fakir leder årets Folk & Världsmusikgala

Nu är det klart vilka som skall leda den tredje Folk & Världsmusikgalan från scenen, liksom lotsa radiolyssnarna genom denna galaafton. Lisa Wall, rutinerad P2-estradör, kommer tillbaka efter debuten i Göteborg i fjol, och hon får sällskap av ingen mindre än Nassim Al Fakir.

Nassim är för de flesta känd för alla sina inslag i SVT:s Bolibompa-program. Han är också en i den stora - och framgångsrika - syskonskaran Al Fakir där alla håller på med musik i olika former. Nassim är en begåvad slagverkare och turnerar också som musiker. Med en pappa från Damaskus och en mamma från Uddevalla är mångfald och en generös inställning till olika kulturer en självklarhet i familjen.

- Det här ska bli så kul, säger Nassim. Det är så himla mycket Sverige på något vis. Jag gillar kulturkrockar. Och här får man träffa dom man vill träffa, en massa supermusiker men också doldisar. Coolt!

Lisa som är en rutinerad presentatör och jobbar på Sveriges Radio i Malmö, var med redan ifjol och vet vad hon pratar om.

- Det här är världens bästa gala, säger hon. Det är en otrolig bredd och kvalitet på programmet och det är så kul att få sammanföra alla under en glittrande galakväll! Här finns en massa pärlor i det fördolda, det är en stor ära att få vara med och släppa fram dem!

Folk & Världsmusikgalan går av stapeln 31 mars i Malmö Konserthus. Den direktsänds också i P2. Detta är tredje året folk- och världsmusiken i Sverige firar sina främsta utövare med en glittrande gala. Åtta priser i olika kategorier skall delas ut och nio av landets bästa artister står på scenen. Där återfinns malmöbandet Faela, uppländska veteranerna Väsen, en av den persiska musikens främsta sångare Bahram Bajelan, en av landets bästa flamencogrupper ConFusión, samiska stjärnskottet Sofia Jannok, Jelena Jakubovitch som gjort internationellt genombrott med sina romska sånger, skånska riksspelkvinnan Jeanette Eriksson i en ny duo med cellisten Beata Söderberg, den nya spännande trion Punsch och sist men inte minst världstrumpetaren Goran Kajfes med en kvartett och två hemliga men synnerligen spännande solister. Vilka detta är får ingen veta förrän under galakonserten...

Kring galan byggs i år en stor branschträff med ungdomskonserter, dans, seminarier, en mässa och mycket mer. Programmet inleds redan den 28:e mars och Moriska paviljongen blir centralpunkt för allt detta. Det blir också en barn- och familjekonsert i Palladium där bl a Framtidspriset till årets bästa barn- och ungdomsakt inom folk- och världsmusiken delas ut.

Folk & Världsmusikgalan arrangeras av närmare 30 organisationer och institutioner i ett unikt samarbete. Musik i Syd, Sveriges Radio, Re:Orient, Riksförbundet för folkmusik och dans, Sveriges Spelmäns Riksförbund, Eric Sahlström Institutet och Folkdansringen är huvudarrangörer. Statens Musikverk och Statens Kulturråd har välvilligt ställt upp med pengar till galan där övriga samarbetspartners är Kulturens bildningsverksamhet, Kultur i Väst, Malmö Folk, Mix Musik, Magiska Mattan, Musikhögskolan i Malmö, Musikcentrum, Musikalliansen, Svenskt visarkiv, Världens Musik och Dans, Länsmusiken i Stockholm, Musik i Halland, Musik Gävleborg, Scenkonstbolaget, Norrlandsoperan, Urkult, Umefolk och Folkmusikens Hus.

Information: www.gala.se
Informatör Peter Ahlbom, peter.ahlbom@gmail.com, 0704 717 669

Musik i Syd har i uppdrag att verka för ett rikt, aktivt och varierat musikliv i Skåne och Kronoberg. Som musikproducent och arrangör har Musik i Syd en samordnande roll och medverkar till att musiklivet för såväl barn som vuxna stimuleras och utvecklas. Musik i Syd verkar också som nav för – och ofta även initiativtagare till – en mängd projekt och festivaler runt om i Kronoberg, Skåne och Öresundsregionen.