Rösträtt - sång på förskolan är ett nytt koncept med fokus på sång för och av de yngsta som tas fram av UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum 2019.

Satsning på förskolebarns röster i Skåne-Kronoberg

Barns röster & sång
Bans röster & sång är UNGA Musik i Syds fokusområde 2019. Under året kommer därmed den utvecklande verksamheten inom Musik i Syds barn- och ungaavdelning att verka för mer kunskap om barns röster generellt och mer sång i förskolan i synnerhet.

Rösten – ett instrument som alla bär
Hört talas om Trumattack? Konceptet sprider sedan 2016 rytmer av alla slag i två- eller trespråkiga slagverksduos på skolor, festivaler och andra offentliga mötesplatser. Nu startar UNGA Musik i Syd upp en liknande satsning på ett nytt koncept med fokus på rösten och allt man kan göra med den tillsammans med förskolebarn. Genom en audition på Kulturkvarteret Kristianstad den 30 mars anstränger man sig för att hitta 8 nya sångare/pedagoger med olika musikaliska bakgrunder som från och med hösten ska ut och sjunga med barn och pedagoger på förskolor i södra Sverige.

Rösträtt – sång på förskolan
Under våren tas den nya produktionen Rösträtt - sång på förskolan fram. Uppstart sker med tre sångare/pedagoger som under året ska bli betydligt fler.

– Med Rösträtt vill vi möjliggöra för förskolor att få möta och bli inspirerade av riktiga röstproffs, berättar initiativtagaren Anna-Carin Fogelqvist, utvecklingsansvarig på UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum.

Upplägget är tredelat: uppsjungning/uppvärmning av rösten, delaktighet i sång och rörelse och en avslutningskonsert med sångcoachen. Deltagarna ska få sjunga, låta och lyssna utifrån sina egna förutsättningar och förskolorna man besöker ges möjlighet att investera i kunskap, idéer och material kring sång och barns röster som kan användas i deras dagliga verksamhet.

Konkretisera en nationell angelägenhet
Barns röster och talangutveckling var även temat på Rikstinget för västerländsk konstmusik i Stockholm den 14 mars, där många argument för att satsa på sång i förskola och skola lyftes. Utvecklingsbidraget på 100 miljoner till Kulturskolan har dragits in. Halvklass i musik har försvunnit. Estetiska ämnen på gymnasiet är inte längre obligatoriskt. Sång utgör idag mindre än 20 procent av musikundervisningen och pedagoger får inte längre en adekvat utbildning där de lär sig att sjunga med barn med små stämband. Det sistnämnda är vad UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum tar fasta på i år i linje med mottot ”Det ska börjas i tid!”.

Audition 30 mars i Kristianstad
Att sjunga för och med förskolebarn har väckt stort intresse bland frilansare i regionen. De 20 som hittills hört av sig om att få komma på audition i Kristianstad är från hela södra Sverige: Karlshamn, Tomelilla, Köpenhamn, Höör, Landskrona, Everöd och Malmö. Jazz, rock, opera, folkmusik och musikal är genrer som finns representerade, därtill sång på olika språk som spanska, turkiska, engelska och wolof. Ett syfte med denna rekryteringsform är att nå ut bortom de egna nätverken.

– Vi har flera duktiga förmågor verksamma inom fältet lokalt och som vi redan känner till. Men vi utgår också från att det finns andra som vi aldrig hört talas om. Därför har vi valt att gå ut med en audition som förhoppningsvis även kan uppmuntra sångare/pedagoger utanför den etablerade kultursektorn att söka, förklarar Anna-Carin Fogelqvist.

Lilla Musikrådet på auditiondag
Audition äger rum under Kulturkvarterets Familjelördag, där det denna dag också blir inslag av både sång och förskola. Detta genom att ett av Utvecklingscentrums delaktighetsprojekt Lilla Musikrådet i Önnestad deltar. Familjeföreställningen Höga flöjten var deras val. Därför kommer de själva att få kicka igång den, med en sång förstås, tillsammans med deras utbildare Agneta Almqvist.

Kontakt
Utvecklingsansvarig UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum: Anna-Carin Fogelqvist, 0705-92 52 01, anna-carin.fogelqvist@musikisyd.se

Audition Rösträtt – sång på förskolan
30 mars kl. 10–15