Uniformsrabatt på drive-in-testing i Sveriges tre största städer

Idag öppnar den tredje drive-in testationen i MW Group och Novirals regi. Denna gång öppnar de vid Malmömässan, bredvid Emporia Malmö. I och med det finns deras teststationer nu i Sveriges tre största städer. I och med det lanseras även en uniformsrabatt för poliser, militärer, brandmän och väktare.

Sedan MW Group grundades har de haft en nära koppling till Försvarsmakten, framför allt genom att anställa före detta soldater och officerare och på så sätt starta deras civila karriär. Viljan att stötta samarbetet är dock större än så, därför har de nu tagit fram en uniformsrabatt för provtagningar på deras teststationer.

Alla poliser, väktare, brandmän, aktivt tjänstgörande militärer, hemvärnsoldater och veteraner erbjuds 20% rabatt vid uppvisande av giltig identitetshandling. Rabatten gäller även övriga i fordonet vid testtillfället. På det sättet hoppas MW Group och Noviral att kunna hjälpa de som själva tar på sig uniform för att hjälpa Sverige i denna svåra tid.

Många i personalen som jobbar på testsiterna är Hemvärnspersonal, deltidssoldater och veteraner. Tack vare sin utbildning i Försvarsmakten har de erfarenhet av att snabbt anpassa sig till nya situationer och det var en av orsakerna till att teststationerna kunde upprättas så snabbt.

-Att se veteraner stötta samhället när det behövs är inspirerande. Det är förstås extra roligt att se att de erfarenheter som vår personal får med sig från sina övningar och skarpa uppgifter kan användas även utanför Försvarsmakten, säger Victoria Lundgren, Soldathemsförbundet

Trycket på vårdens testkapacitet har på senare tid varit högre än någonsin. Drive-in stationerna började öppnas i december, de erbjuder såväl privatpersoner som företag möjligheten till testning på olika platser i landet. Där kan du testa dig för både pågående och genomgången smitta. Dessutom kan du som måste ut och resa erhålla ett reseintyg tillsammans med ditt provsvar.

Testplatsen i Malmö är belägen under Malmö Mässan och även där kan du, utan att kliva ur bilen, genomföra snabbtester och PCR-tester samt vid behov få reseintyg.

-Att kunna bidra med det vi kan för att minska smittspridningen i samhället känns mycket bra. Att det dessutom förhoppningsvis gör att vi alla kan börja återuppta våra vanliga verksamheter med besökare på mässorna är något vi ser fram emot., säger Andreas Lilja, Head of Sales för Malmömässan och Kistamässan.

Testplatserna har möjliggjorts genom ett nära samarbete med evenemangsföretag i respektive stad, utan Stockholm Live, Got Event och Malmö Mässan hade detta inte varit möjligt. I dessa tider är evenemangsbranschen under hård press, men genom att tillhandahålla platser för testningen bidrar de till att hålla smittspridningen nere.