Svenska My Dream Now motiverar elever i Kenya med internationellt storbolag

Svenska My Dream Now motiverar elever i Kenya med internationellt storbolag

My Dream Nows vision är att alla unga ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar. I partnerskap med DHL Kenya genomfördes den första träffen den 9 oktober på Cheleta Primary School i Nairobi, Kenya. Syftet med träffen var att inspirera eleverna att våga drömma och motivera dem att sträva mot sina mål. Eleverna skapade ett eget drömkollage med bilder som representerade deras vision och förhoppning om framtiden.

– Det var fantastiskt att se eleverna börja drömma med hjälp av bilder som de klippte ut från tidningar och satte på sina collage. När de även får möta frivilliga från olika företag blir det väldigt fina och värdefulla samtal. En vuxen med inspirerande jobb, som ser deras drömmar, tror på dem och får dem att förstå att det är möjligt gör stor skillnad för många elever, säger Peter Maina och Christopher Njoroge, My Dream Nows ansvariga i Nairobi.

My Dream Now grundades 2011 i Husby, Stockholm och har i Sverige verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg, och sedan nu i oktober även i Nairobi. Grundare Jonas Bygdeson var på plats i Nairobi för att etablera My Dream Now och utbilda frivilliga, så kallade klasscoacher från lokala företag som Apollo/APA Insurance och verksamhetens första nationella partner, DHL Kenya. På den första klasscoachträffen deltog nio frivilliga från olika arbetsgivare som träffade över 60 elever i tre klasser från årskurs 5 på Cheleta Primary School.

– Vi på DHL Global Forwarding ser att social hållbarhet blir allt viktigare för oss som företag. My Dream Now har en bra modell, som gör det enkelt att engagera medarbetare” säger Amadou Diallo, VD för Mellanöstern och Afrika, med säte i Dubai. ”Mina medarbetare kände verkligen att de gjorde skillnad för eleverna. Det ger oss mycket energi tillbaka att få inspirera de elever som har det svårast att se sina möjligheter här i Nairobi”, säger Agnaldo Laice, Chef för DHL Global Forwarding.

Metoden både i Sverige och Kenya är att frivilliga, så kallade klasscoacher från arbetsliv och högskola inspirerar unga elever att se sina möjligheter och förstå hur man kan ta sig till olika jobb. My Dream Now erbjuder ett konkret program för inspirerande samverkan skola-arbetsliv. Arbetsgivare som vill ta aktivt samhällsansvar är betalande partners och erbjuder sina anställda möjligheten att engagera sig. Ett team om tre-fem frivilliga från olika företag träffar en klass på skoltid fyra gånger per år och eleverna får även komma på studiebesök två gånger per år. Klasscoachprogrammet ska ge eleverna motivation att nå målen i skolan samt bidra till att minska klyftan mellan skola-arbetsliv.

– Unga som växer upp i låg-inkomstområden ser inte alltid sin potential. Föräldrarna har svårt att ge sina ungdomar inspiration till arbetslivet, när de själva har svårt att få jobb. Det är liknande utmaningar både i Sverige och Kenya, även om levnadsstandard och mycket annat skiljer så klart, säger Jonas Bygdeson, grundare av My Dream Now.

Nu utvecklas samarbete med fler partnerföretag i Kenya och verksamheten skalar upp till fler skolor under 2019.

Om My Dream Now

Vår vision är att alla elever ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar. My Dream Now erbjuder ett konkret program för inspirerande samverkan skola-arbetsliv. Frivilliga från arbetsliv och högskola inspirerar elever att se sina möjligheter i arbetslivet. Team med frivilliga träffar elever i skolan och eleverna får komma på besök på arbetsplatser. Arbetsgivare som vill ta aktivt samhällsansvar är betalande partners och erbjuder sina anställda möjligheter att engagera sig. Vi prioriterar områden med stor potential som Tensta, Biskopsgården och Rosengård – där många unga saknar förebilder i arbetslivet.

My Dream Now har idag ett trettiotal partners däribland Scandic, Tieto, Fujitsu, Kriminalvården, Skanska, Nordea, MTR, Canon med flera. Under läsåret 2017-18 träffade My Dream Now totalt 1913 elever, 260 frivilliga klasscoacher engagerade sig och det genomfördes 229 stycken klasscoachträffar och 124 arbetsplatser tog emot elever på besök.

Jonas Bygdeson

Presskontakt Grundare / VD +46-70 44 99 612 LinkedIn

My Dream Now - Inspirerande möten elever - arbetsliv

Vår vision är att alla elever ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och drömmar. Kompetensförsörjning börjar i grundskolan. Därför skapar My Dream Now inspirerande möten elever-arbetsliv. Frivilliga från arbetsliv och högskola inspirerar elever på grundskolor och gymnasieskolor. Vi erbjuder skolor och arbetsgivare tre olika typer av aktiviteter:
- Studiebesök: en hel eller halv klass besöker en arbetsplats under ca 2 timmar.
- Framtidsdagar: flera klasser träffar flera olika arbetsgivare på stationer, 15-30 min per station.
- Klasscoachträffar: Team med frivilliga klasscoacher från olika arbetsgivare träffar en klass 2-4 gånger per år, 1,5 timme per träff.

Arbetsgivare som ser att kompetensförsörjning börjar i grundskolan och vill ta aktivt samhällsansvar är betalande partners och erbjuder sina anställda möjligheter att engagera sig. Vi prioriterar områden med hög arbetslöshet, där många unga saknar förebilder i arbetslivet.

My Dream Now har idag ett fyrtiotal partners däribland Volvo Cars, Vattenfall, Stena Fastigheter, Canon, EY, Castellum med flera.

My Dream Now drivs av Creador AB, ett icke-vinstdrivet socialt företag som ägs av grundare och VD Jonas Bygdeson.

My Dream Now

United Spaces, Götgatan 22a