My Academy möter ökad efterfrågan på sommarstudier med ny tjänst

Erbjudandet om läxhjälp har vuxit kraftigt de senaste åren och läxhjälp under terminerna är numera en vanlig företeelse bland svenska elever. Nu utvecklar My Academy verksamheten med att erbjuda något som länge varit ett vanligt sommarinslag för barn och ungdomar i andra länder. Nämligen att utveckla skolkunskaperna och framförallt studietekniken under sommaren. My Academy SummerBoost™ ger svenska elever en chans att använda en del av  sommarens lediga dagar till att få ett kunskapsförsprång inför höstterminen.

När vi startade My Academy var läxhjälp fortfarande ett relativt okänt begrepp. Men redan från start var intresset stort. Till vår förvåning var de föräldrar som kontaktade oss inte främst intresserade av bättre resultat. Minst lika viktigt var det att barnen skulle få upp studiemotivation och lära sig effektiva studietekniker. Det har vi tagit fasta på och My Academy-metoden utgår från just ämneskunskap, studieteknik och motivation. Eftersom det inte bara är läxhjälp vår tjänst handlar om efterfrågar våra terminskunder i allt högre utsträckning även hjälp under sommaren då det finns tid till en annan typ av inlärning med fokus på studieteknik och överinlärning av svåra moment”, säger Kristian Hansson, marknadschef på My Academy.

I länder som Frankrike och USA är läxhjälp sedan länge  ett etablerat koncept - där är också extrahjälp under sommaren mycket vanligt.

Vi ser en tydlig trend att allt fler elever vill kunna använda lovet till att få ett försprång inför höstterminen. Klart vanligast är det bland elever som just slutat åk 9 och som till hösten ska börja i gymnasiet. Nya kursplaner och betygssystem gör det svårt även för den insatte att veta hur man på bästa sätt förbereder sig. Där kan vi komma in med eget framtaget material i matematik, ett tydligt pedagogsikt upplägg och inte minst med massor av arbetssugna, ämnesstarka och engagerade studiecoacher som brinner för att skapa resultat hos sina elever.  Det är win-win”, avslutar Kristian Hansson

• gymnasium
  • hemmet
  • låg-och mellanstadiet
  • studieteknik
  • sommarskola
  • pedagogik

Utbildningsföretaget My Academy startades år 2005 och är idag Sveriges ledande leverantör av läxhjälp i hemmet. My Academy har sammanlagt cirka 2500 pedagoger och finns representerat i tio av landets största städer.