Framtidens mat flyttar in på Ringön, Göteborg

Framtidens mat flyttar in på Ringön, Göteborg

En start-up i Göteborg har under de senaste två år åren utvecklat ett helt nytt ätbart och klimatsmart protein. Den svampbaserade produkten, som fått namnet Promyc, kan användas som ersättning till de traditionella animaliska och växtbaserade proteinkällorna som används idag, till exempel i burgare eller proteinshakes. För att kunna expandera bygger nu startup-företaget Mycorena sin första småskaliga produktionsanläggning på Ringön, Hisingen.

Vi har haft en stark process- och produktutveckling under de senaste två åren. Med den nya anläggningen på Ringön kommer vi kunna skala upp vår produktionsprocess och lansera vårt klimatsmarta protein på marknaden redan under 2020. Inom kort kommer Promyc att vara tillgängligt för alla livsmedelsföretag som vill producera högkvalitativa och välsmakande veganska produkter, säger Ramkumar Nair, grundare och VD på Mycorena AB.

De potentiella användningsområdena för produkten sträcker sig från de vanliga exemplen med burgare, korv och nuggets till proteinshakes, smoothies och proteinbars. Proteinet har i grunden en neutral smak och kan därför smaksättas helt efter behov. Promyc är dessutom en 100 procent vegansk produkt som kräver mindre resurser för att produceras jämfört med andra växtbaserade alternativ. Tillverkningen sker genom en innovativ och patenterad teknologi med hjälp av filamentösa (trådiga) svampar.

Produktionsprocess med hållbarhet som kärnvärde
Mycorena har utvecklat en effektiv tillverkningsprocess som tar tillvara outnyttjade resurser i befintlig livsmedelstillverkning. Metoden leder till minimalt klimatavtryck i hela produktionskedjan, särskilt vad gäller vatten- och resursförbrukning.

Det finns ett stort behov av nya innovativa lösningar för att producera mat på ett mer hållbart sätt. Och vid nästintill alla typer av livsmedelsproduktion uppstår sidoströmmar. Sidoströmmar är resurser och näring som går till spillo vid tillverkning av livsmedel. Vårt protein produceras genom en unik fermenteringsprocess med våra svampar på just sådana lågvärdiga sidoströmmar, en process som sker i specialdesignade bioreaktorer. Processen kan på många sätt liknas vid ett ölbryggeri, säger Silvia Hüttner som leder Mycorenas tekniska team.

För att uttrycka det enkelt – Promyc är klimatsmart mat för framtiden. Detta är en extrem näringsrik produkt med ett högt protein- och fiberinnehåll med alla de viktiga aminosyrorna. Alla som vill ha en mer välsmakande och hållbart alternativ i sin diet bör prova detta, avslutar Silvia Hüttner.

Kulinarisk kampanj för ökad medvetenhet

Mycorena har också lanserat en kampanj vid namn #promyc4cuisine för att öka konsumentens medvetenhet kring svampbaserat protein. Detta då det är en relativt underrepresenterad proteinkälla jämfört med de traditionella växtbaserade alternativen så som soja- och ärtprotein. I kampanjen har kockar och kulinariska experter fått möjlighet att laga en av sina favoriträtter med Promyc som proteinkälla.

Produkten är väldigt neutral och enkel att använda som proteinkälla. Kommer denna produkt upp i en storskalig produktion kan den förhoppningsvis ersätta en del av alla sojaprodukter som används som proteinkälla idag då den produceras lokalt och slipper transporteras över hela världen, säger Oscar Lexö, köksmästare på restaurang KOKS i Göteborg.

Under de senaste två åren har Mycorena skapat samarbeten med flera större livsmedelsföretag, både i Norden och Europa, med målet att tillsammans arbeta fram produkter som innehåller Promyc.

I och med den nya Ringö-anläggningen kan vi nu utöka vår partnerportfölj. Vi söker konstant efter nya partners från livsmedelsindustrin för att fortsätta undersöka tillämpningsområdena för Promyc och nå dess fulla potential som en kvalitativ ingrediens med många användningsområden, säger Ebba Fröling, COO på Mycorena AB.

Promyc blir en innovativ trendsättare

Under 2019 lyckades företaget väcka ett stort intresse på den svenska start-up och innovationsscenen. Teamet har fått flera priser och utmärkelser för sin innovativa produkt och cirkulära affärsmodell. Bland annat har företaget vunnit priser på European Plant-Based Protein Award, Sweden Foodtech och Livsmedelsdagarna. I slutet av november utnämndes de även till Årets Tekniklöfte av Sydsvenska Handelskammaren.

I januari 2020 lyckades företaget ta in 4,5 miljoner kronor för att etablera deras småskaliga produktionsanläggning på Ringön. Investeringsrundan lockade till sig flertalet investerare både från svenska riskkapitalister och affärsänglar med Bånt AB (Sverker Forsén) och Kale United AB (Måns Ullerstam) i spetsen. Företaget har även mottagit finansieringsstöd från EU och Vinnova.

Läs mer om Mycorena ABwww.mycorena.com

Download Press Kit

Kontaktuppgifter för frågor, intervjuer eller mer bildmaterial:

Ebba Fröling, COO ebba@mycorena.com +46 703 80 90 49

Ramkumar Nair, CEO ram@mycorena.com  +46 723 34 02 81

Regioner

Med en innovativ cirkulär produktionsmodell omvandlar Mycorena restprodukter från livsmedelsindustrin till ett hållbart, veganskt, högvärdigt svampprotein. Vår produkt, Promyc, möjliggör storskalig framställning av högkvalitativ mat utan ökad resursanvändning eller negativ påverkan på miljö och klimat.

Ebba Fröling

Presskontakt COO +46 (0)70 380 90 49

Nästa generations Mycoprotein

Mycorena utvecklar Promyc, nästa generations hållbara proteinkälla, genom en innovativ fermenteringsprocess. Med sin tilltalande smak, överlägsna näringsprofil och minimala klimatpåverkan står Promyc i förgrunden för global livsmedelsinnovation, och kommer revolutionera hur vi konsumerar protein i framtiden.

Mycorena AB
Gamlestadsvägen 2