Prettypegs och Myrorna auktionerar ut 10 möbler omdesignade av influencers till förmån för arbetet mot människohandel.

Nyhet -

Myrorna och Prettypegs startar nu auktionen på de upcyclade möblerna som 12 influencer gjort av begagnade IKEA-möbler för att uppmärksamma hållbar inredning. Överskottet går direkt till Frälsningsarméns arbete mot människohandel i Sverige.

Det är 10 möbler som fått ett helt nytt utseende. Nu ges möjlighet att buda på möblerna och få veta hur influencerna har gått tillväga för att få till det nya utseendet. Auktionen finns på prettypegs.com/prettyhackathon. Auktionen startar den 1 november.

Genom att låta 12 influencers få tolka sin egen IKEA-byrå ville Myrorna och Prettypegs visa hur man med små medel kan ge möbler en personlig prägel och längre livslängd. Att öka användningsgraden på våra möbler, är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv:

– Utmaningen idag ligger inte i att producera möbler som håller i 20 år, utan snarare i att vi ska vilja behålla våra möbler längre än vi gör idag. När man lägger lite extra kärlek på möbeln, genom att till exempel måla om den eller bara byta ut ben och knoppar får den plötsligt nytt liv och vi behåller den längre. I slutändan gör det väldigt stor skillnad för miljön att använda möbler som redan finns – istället för att köpa nyproducerat, säger Jana Cagin, grundare till Prettypegs.

Inredningstrenden just nu är personlig och begagnade möbler kan ge hemmet ett högt designvärde. Dessutom finns det en stor klimatnytta i att handla hållbart - en nyproducerad soffa, till exempel, orsakar i genomsnitt 300 kilo i koldioxidutsläpp.

– Vi vill lyfta Frälsningsarmén arbete mot människohandel i Sverige genom att låta pengarna gå specifikt till det ändamålet. Det är en växande fråga och Frälsningsarmén gör en mycket viktig insats, säger Lotta Kökeritz, varumärke- och kommunikationschef på Myrorna. Dels handlar det om att skapa opinion, kunskap och medvetenhet kring frågan och dels om att samarbeta med så många instanser som möjligt i samhället. Frälsningsarmén samarbetar till exempel med aktörer som länsstyrelsen, ECPAT sverige och Civila Sverige mot människohandel för att nämna några.

Designers av möblerna är:

"Metod hallbänk" Ida Hansson - @NordicRemake Alla bilder från arbetet

"Kallax förvaringsskåp" Viktoria Holmgren - @BaraVickan Alla bilder från arbetet

"Metod bokhållare & Flisat pall" Malin Sylvan & Anna Mighetto - @MrsMighetto Alla bilder från arbetet

"Eket sypall" Mimmi Staaf - @mimmistaaf Alla bilder från arbetet

"Lillången skåp" Madeleine Asplund Klingstedt - @AsplundKlingstedtInteriör Alla bilder från arbetet

"Dockhus" Elin Andersson - @Elin&Alva Alla bilder från arbetet

"Frosta pall" Ellinor Halling - @ellinor_halling_design Alla bilder från arbetet

"Ivar skåp" Alva Fierro - @alvafierro Alla bilder från arbetet

"Eket sekretär" Linda Hansson & Louise Lemming - @Vintagefabriken Alla bilder från arbetet

"Socker växthus" Pernilla Jansson - @PernillasInteriör Alla bilder från arbetet