​Myrorna öppnar webbshop – handla årets julklapp second hand dygnet runt.

​Myrorna öppnar webbshop – handla årets julklapp second hand dygnet runt.

Alla som älskar att tanka inspiration direkt i mobilen eller datorn, och klicka hem sina favoritplagg och prylar utan att lämna hemmet, får från den 30 november en alldeles ny destination att knappa in i webbläsaren. Med fokus på inspiration och överskådlighet öppnar Myrorna upp ett alldeles eget onlineparadis, i samarbete med en annan välkänd second hand-aktör: marknadsplatsen Tradera. Syftet är att skapa en online-oas för de som vill handla personligt och hållbart.

Att klicka hem favoritplagg och prylar på nätet har gått från undantag till regel i de svenska hemmen. Allt fler upptäcker fördelarna med att shoppa online, och de är många. Flexibilitet, effektiviteten och nästintill oändlig inspiration är några av anledningarna till att svenskarna går över till näthandel. Och trenden är tydlig; undersökningar visar att svenskarna älskar att handla på nätet och onlineshoppandet visar inga tecken på att avta. Snarare tvärtom. På Myrorna har efterfrågan på second hand online varit påtaglig, och förväntningarna på den nya webbshoppen är stora.

- Vi har vridit och vänt på hur vi kan möta efterfrågan på bästa sätt. Det har tagit tid, faktiskt flera år. Men efter rejält med grunnande har vi kommit fram till en lösning som skapar ordentligt med utrymme för inspiration och som samtidigt är överskådlig. Dessutom är det hållbart. Utnämningen av det återvunna plagget som Årets julklapp säger mycket om hur konsumtionen kommer att se ut framöver, säger Nina Adler, kommunikatör på Myrorna.

Från den 30 november hittar nyfikna besökare webbshoppen via Myrornas hemsida, men vana nätshoppare känner igen sig. Webbshoppen är nämligen skapad i nära samarbete med Tradera, och själva köpen görs på Traderas välkända plattform. Ett beslut fattat på grundval av Myrornas mål: att skapa ett överskott till socialt arbete. Genom samarbetet hålls onödiga kostnader ner och resurser kan gå till arbetet med social hållbarhet, istället för till dyra webblösningar.

Till en början kommer Myrorna erbjuda leverans via post, men för framtiden finns skisser på en lösning där kunden ska kunna beställa en vara på nätet och sedan hämta den i butik. Sortimentet i webbshoppen känns igen från Myrornas fysiska butiker, med allt från kläder, skor, glas, porslin, böcker och husgeråd.

På Tradera ser man fram emot att dra igång samarbetet.

- Tradera är Sveriges ledande e-handel för begagnade saker och Myrorna är Sveriges största butikskedja för second hand. Med Myrornas utbud hos oss ger vi kunden ett ännu bredare och bättre sortiment av second hand-prylar. Förhoppningsvis lockar det ännu fler att välja second hand-shopping till årets julklappar och den stora vinnaren är miljön, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Vid lanseringen av samarbetet kommer Myrorna utöver sitt ordinarie sortiment att erbjuda både möjlighet att klicka hem den hemliga julklappen och en hel del julpynt och tomtar. På Tradera märks ett rekordhögt intresse för vintage-julsaker. Jämfört med förra året har försäljningen av äldre julsaker och prydnader ökat med hela 14 procent i november månad. Allra mest ökar försäljningen av Lucia-figurer. Det är Lisa Larsons populära luciatåg som drar upp efterfrågan. Ändå är det alltjämt tomteauktionerna som dominerar pristoppen. Det finns tomtefigurer på Tradera som betingar över 22 000 kronor. Mest får man betala för stora porslinstomtar i fint skick och är det dessutom ett hantverk av den kända tomtetillverkaren Heissner kan den gå för tiotusentals kronor.

Det här julpyntet säljs mest på Tradera
(Mätt i omsättning på Tradera 1–14 november 2018)
1. Tomtar
2. Advent
3. Julgranspynt
4. Textil
5. Lucia
6. Änglar
7. Julkrubbor

Traderas mest eftertraktade tomtar
Antik öldrickande tomte - 47cm lång 22 000 kr
Underbar antik tomte med kamera - 58cm hög 21 100 kr
Heissner tomte-musikanter 12 500 kr
Stor tomte. Tomtar. Gnomes. 86 cm hög. 12 100 kr
90 år gammal Tomte Smed - 58cm 11 000 kr
Äkta Heissner tomte-set gammal antik 10 000 kr

Om Myrorna

Myrorna är Sveriges mest välkända butikskedja som säljer second hand med butiker över hela landet. Vi är störst när det gäller att samla in kläder och prylar som kan återanvändas. Verksamheten fungerar som vilken butikskedja som helst. Med budget, krav på försäljning och ekonomiskt överskott.

Ändå skiljer vi oss från andra eftersom vårt ekonomiska överskott från försäljningen går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vårt uppdrag består också av att bidra till en hållbar samhällsförändring genom att få fler svenskar att återanvända. Men också genom att få fler människor som står långt från arbetsmarknaden att komma lite närmare genom arbetspraktik hos oss. De tre uppdragen är centrala för allt vi gör – från hur vi samlar in till hur vi säljer.

Vi är en betydelsefull samhällsaktör som verkar för en hållbar värld sedan över 120 år tillbaka.

Läs mer på myrorna.se.

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47