Berövar jag barnen deras uppväxt om jag inte lägger ut bilder på dem på Facebook?

Ovan rubrik kan låta underlig. Men faktum är att jag har en bekant som råkat ut just för det påståendet. Han har aktivt valt att inte lägga ut en enda bild på sina barn på sociala medier. Inte en enda. I diskussioner om detta har han fått en hel del förståelse, men också en hel del kritik. Han fick på allvar höra att han berövade sina barn deras uppväxt genom att inte lägga ut bilder på dem på Facebook.

Om man inte syns på sociala medier så finns man inte. Så tycks vissa resonera idag. Det är förstås en åsikt man kan ha, men om man förbehållslöst för över den till och på sina barn så gör man dem sannolikt en otjänst.

Det finns två huvudsakliga diskussioner att lyfta när det gäller barn och sociala medier. Först och främst om de själva ska få vara aktiva på sociala medier. Det är en diskussion vi hör nästan dagligen och med många åsikter och viljor.

Den andra diskussionen glöms dock ofta bort. För hur ofta hör man folk diskutera om det är rätt eller fel att lägga ut bilder på sina barn i sina egna kanaler? Dyker diskussionen upp är det oftast ur vinkeln att man lägger för mycket bilder på sina barn, underförstått att man inte vill läsa om personens barn.

Först och främst vill jag påpeka att jag inte har något emot att man publicerar bilder på sina barn på nätet. Det står ju var och en fritt att välja, och själv ser jag det närmast som en självklarhet att göra. Men handen på hjärtat – har du pratat med dina barn om vilka typer av bilder du lägger upp på dem på nätet? Och även om du gjort det – och de sagt ja – vet de vem som kan se bilderna och hur de potentiellt kan användas?

Nu skulle jag kunna skriva en lång radda exempel när information om barn och ungdomar kommit i fel händer. Vad som skulle kunna hända och vad som faktiskt har hänt. Hur en till synes helt oskyldig bild kan användas på skrämmande sätt, men jag avstår. Min poäng är inte att skrämmas. Dessutom är inte risken så stor, men den finns där, och det borde räcka.

Det räcker i alla fall för en enkel uppmaning – att vara försiktig och tänka sig för hur, var och framförallt till vem du sprider bilder och annan information om dina barn på nätet. Fel bild på fel plats kan ge avtryck långt fram i deras liv.

Sluta alltså inte dela bilder på dina barn. Men tänk på hur du agerar i verkliga livet. Delar du ut papperskopior på barnbilder till slumpvisa främlingar på tunnelbanan? Troligen inte. Så varför skulle du i så fall göra det på nätet?

Se över dina inställningar i sociala medier och se till att du inte sprider bilder utanför din bekantskapskrets. Släpp inte in slumpvisa följare du inte vet vilka de är. Ha kontroll över vad du sprider online, särskilt om det är information om dina barn. Och glöm inte att se spridningen genom deras ögon också.

//Carl Johan Thorsell, vd på mySafety Försäkringar AB

PS. Vårt digitalskydd ger skydd inte bara för dig, utan även för barn som är skrivna på samma adress.