Därför ska du inte bry dig om pratet om ”digital detox”

Därför ska du inte bry dig om pratet om ”digital detox”

Nyårslöften är ju normalt sett till för att hållas, men har du lockats av den senaste tidens trend kring ”digital detox” kanske det är dags att tänka om. Vi har pratat med Årets Nätängel Elza Dunkels, som forskar på området, för att se om det finns något bakom tankarna med att lämna mobil, platta och dator på hyllan under en bestämd tid.

I dag är det svårt att undvika skärmtid. Slår man ihop tiden framför datorer, paddor och inte minst mobiltelefoner blir det lätt många timmar varje dag. Vilket de flesta av oss ser som något positivt – eftersom det mesta vi gör bakom skärmen är lärorikt, underhållande och ofta även en nödvändighet för att vi ska få våra jobb gjorda.

Andra ser dock skärmtid som något mindre bra. Något som drar allt mer uppmärksamhet från det ”verkliga livet” och dessutom påstås vara skadligt både på det ena och andra sättet. Detta har också lett till att allt flera på senare tid pratar om ”digital detox” som i princip innebär att man ska logga ut och ta en paus från nätet. Därigenom ska man må bättre och får fokus på viktiga saker i livet igen.

Ligger det då något i de här påståendena och är ”digital detox” något mer än ett modeord? Vi tog ett samtal med Sveriges utan tvekan kunnigaste forskare på området – Elza Dunkels – för att se vad forskningen faktiskt säger. Och hon börjar nästan genast att prata om hårdrock.

”På 80-talet var det ramaskri i vissa kretsar om hur farligt det vara at lyssna på hårdrock. Man menade på allvar att låttexterna skulle göra lyssnarna till satanister, massmördare och psykopater i största allmänhet. Vilket förstås inte stämde.”, säger Elza.

Det finns många liknande exempel genom historien och Elza tipsar den som är intresserad att lyssna på podden ”pessimist archives” som ofta tar upp just den här typen av skrönor, skrämselhistorier och oro för allt som är nytt.

”När suddgummit uppfanns fanns det lärare som på allvar menade att det skulle förstöra barnen utbildning. Eftersom de nu skulle slarva med allt då de kunde sudda ut och ändra svaret i efterhand istället för att skriva rätt direkt”, fortsätter Elza.

Elza Dunkels forskar inom pedagogik och har bättre insikt än de flesta när det gäller interanvändning överlag. Hennes långa arbete för en bättre förståelse och bättre kultur på nätet var en av orsakerna att hon utsågs till Årets Nätängel i november förra året. Det senaste året har hon också allt oftare fått uttala sig om just ”digital detox” och är då noga med att peka på vad forskningen säger. Eller snarare vad den inte säger.

”Det finns ingen forskning som pekar på att det skulle vara någon fördel att koppla ner och undvika skärmar generellt. Det betyder absolut inte att det inte kan vara bra för den enskilda individen att ta pauser från såväl dator som telefon, men att det skulle finnas något generellt behov av att ”avgifta” sig från internanvändning är bara samma gamla rädsla som vad gäller just hårdrocken, suddgummina eller videovåldsdebatten”, fortsätter Elza.

Problemen i fokus är helt fel utgångspunkt enligt Elza. Istället ska vi titta på och förstärka allt det positiva nätet för med sig för allt fler.

”I grunden är nätet en fantastisk plattform för alla. Inte minst för att det faktiskt är en möjlighet för annars marginaliserade grupper och individer att få en röst. Dessutom är nätet ofta ett lättare sätt för alla att få kontakt med andra medmänniskor. Titta bara på hur mycket man kan lära sig, vilken hjälp och vilket stöd man kan få av alla dessa fantastiska nätanvändare”, fortätter Elza.

Även om öppenheten och lättillgängligheten på nätet även för med sig baksidor som exempelvis näthat är det den positiva framtidssynen och att välkomna ny teknik och nya lösningar med öppna armar det som utmärker Elza Dunkels syn på nätet. Och hon menar att fler måste bli mycket positivare.

”Att ständigt uppmana andra om att det är dåligt att sitta framför skärmen är en misstjänst för alla. Känner du att du själv vill och behöver ta en paus från nätet – gör det. Men det betyder inte att alla runt dig vill eller behöver göra det samtidigt.”, avslutar Elza.

Vill du kan du alltså lugnt fortsätta att använda nätet precis som vanligt. Bara du ser till att använda det ansvarsfullt och respektera alla andra användare därute.