Fem tips om du skulle bli utsatt för näthat

Fem tips om du skulle bli utsatt för näthat

Det är aldrig ditt fel om du drabbas av näthat. Näthat är och förblir ett brott. Ett brott som lyckligtvis börjar få alltmer uppmärksamhet i samhället. Men det är fortfarande en lång väg att gå för att kunna skapa en riktig attitydförändring bland alla de som näthatar. För inte så länge sedan hette det ”ta ingen skit” när unga, och främst unga tjejer, råkade ut för näthat. Det är ett ganska kasst råd till den som drabbats av kränkande ord och bilder på nätet. Dessutom lägger det skulden hos den som drabbats av hatet, eftersom det säger att man borde kunna stå emot. Näthat/nätmobbning känner ingen ålder och drabbar både ung som vuxen.

Här är fem tips att följa om du blir utsatt:

1. Börja med att tänka på dig själv. Du har inte gjort något fel. Du är bra som du är. Det är de som hatar och mobbar på nätet som gör fel.

2. Gör en polisanmälan. Det kan kännas meningslöst, eftersom man inte vet vad som händer sen. Men även om just det som hänt dig inte blir löst så hjälper du andra genom att polisen får kunskap om vad som händer och kan kartlägga och hitta näthatare.

- Dokumentera allt! Ta skärmdumpar och spara som bilder. Radera inte sms.

- Be gärna någon närstående att titta på originalet, så att den personen kan vittna om att skärmdumpen stämmer om det blir en juridisk process.

3. Anmäl alltid inlägget till den som driver tjänsten där hatet förekom. Ofta svarar sociala medieföretag mer eller mindre automatiskt att inlägg inte bryter mot deras riktlinjer. Men det lönar sig ofta att stå på sig eftersom de inte alltid kontrollerar händelsen noga första gången.

- Anmäl inlägg, bilder och annat till Facebook

- Anmäl överträdelser på Twitter

- Anmäl konton med hatiskt innehåll på Instagram

- Anmäl hat och missbruk på Snapchat

- Anmäl olämpligt innehåll på Periscope

4. Om du vet vem som näthatat eller varifrån hatet/hoten kommer kan det vara bra att prata med föräldrar, skola eller arbetsplats och berätta om vad som har skett. Tillsammans kan ni komma fram till ett sätt att direkt ta tag i problemet.

5. Blockera det eller de konton som sprider näthat. Det lönar sig nästan aldrig att gå i svaromål i samma sociala medier som hatet sprids, utan välj hellre att anmäla och prata med skolan eller arbetsplatsen.

//Carl Johan Thorsell, vd på mySafety Försäkringar