15 procent av svenska små- och medelstora bolag utsätts för ID-kapning  – bedragarna har bytt ut bluffakturor mot ny strategi

15 procent av svenska små- och medelstora bolag utsätts för ID-kapning – bedragarna har bytt ut bluffakturor mot ny strategi

Allt fler svenska företag blir utsatta för ID-kapning. En färsk undersökning från mySafety Försäkringar, genomförd av Sifo, visar att 15 procent av små- och medelstora bolag i Sverige har drabbats. Hela 74 procent av dessa under det senaste året.

Samtidigt som de allra flesta företag fortfarande står oskyddade mot ID-kapningar blir bedragarnas metoder allt mer sofistikerade. Enligt en undersökning från mySafety Försäkringar, där chefer på svenska företag har tillfrågats, har det tidigare välkända tillvägagångssättet med bluffakturor ersatts med att någon utger sig för att vara bolagets vd eller chef.

Falska chefer ber om utbetalningar

De vanligaste typerna av ID-kapningsförsök gentemot företag är att någon låtsas vara en vd eller annan chef på ett företag och ber om utbetalningar av pengar från andra anställda samt agerar i företagets namn gentemot tredje part.

– Det är tydligt att bedrägeribrotten mot företag blir allt mer sofistikerade. Traditionella bluffmail och fakturaskojeri tycks minska och det blir mer inriktat på att faktiskt komma åt större summor. En positiv detalj i detta är dock att medvetenheten om problemet tycks öka, säger mySafety Försäkringars vice koncernchef PA Prabert.

Hela 15 procent av små och medelstora aktiebolag med 1–250 anställda anger att de blivit utsatta för en ID-kapning. Hårdast drabbade är företag i storleken 100–199 anställda där 27 procent är utsatta, följt av bolag med 50–99 anställda där 22 procent drabbats.

– Vi ser att ID-kapningarna riktar in sig på de större medelstora bolagen där det normalt sett finns mer pengar och där en större organisation gör dem till ett potentiellt lättare mål, säger PA Prabert på mySafety Försäkringar.

Att 74 procent av de drabbade företagen blivit utsatta under det senaste året tyder på att det är ett snabbt växande problem.

ID-stölder allt vanligare mot företag och privatpersoner

ID-stölder har blivit ett allt vanligare brott i Sverige. En tidigare undersökning av mySafety Försäkringar och Sifo visar att runt 160 000 privatpersoner blev utsatta för ID-kapningar under förra året.

– ID-kapningarna är ett snabbt växande problem för hela samhället, men tyvärr tror jag att vi fortfarande bara har sett början. Det behövs en enorm kunskapsinsats och mer resurser för att komma tillrätta med problemet, säger PA Prabert.

Från undersökningen

Har bolaget där du nu arbetar någonsin blivit utsatt för ID-kapning

Ja 15 %

Nej 84 %

Vet ej 1 %

Har ni i dag något skydd mot ID-kapningar?

Ja 27 %

Nej 56 %

Vet ej 17 %

Har er syn på företagets utsatthet för risker förändrats under det senaste året?

Ja, ökat 38 %

Ja, minskat 0 %

Nej, oförändrat 58 %

Vet ej 4 %

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av mySafety Försäkringar. Totalt 500 företag spridda geografisk över Sverige har intervjuats under januari månad 2017. Antalet intervjuer har varit jämt fördelade i kvotgrupper på företag med mellan 1–250 anställda.

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Digitalskydd och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety finns på www.mysafety.se.