Foto: Joakim Berndes, Region Gotland, Female Legends, Vendela Ragnarsson

​De är nominerade till Snällast i Almedalen 2018 – vinnaren koras kl 17

Snällast i Almedalen instiftades 2017 för att uppmärksamma och belöna en person eller organisation som håller en positiv och konstruktiv ton i diskussionerna inför och under Almedalsveckan. Vinnaren presenteras under torsdagen vid en prisutdelning på Wallers Terrass klockan 17.

Under veckan har nomineringarna gått varma i sociala medier, då vem som helst har kunnat nominera en kandidat under taggen #snällastialmedalen. Bland de som nominerats finns bland annat Under Kevlaret, Make Equal, Fatemeh Khavari, Pickit och Trolljägarna.

– Aldrig förr har detta pris känts viktigare eller mer aktuellt. Det visade sig inte minst i går då en av våra jurymedlemmar blev attackerad av en person från NMR för att hon hade en prideflagga i handen. Vi måste förstå att det som sker i Sverige just nu, inte bara här i Almedalen, är ett riktigt hot mot vår demokrati. Där måste vi alla hjälpa till och göra vårt yttersta för att säga ifrån. Att vi är snälla mot varandra och förenar oss mot de mörka krafterna är ett viktigt steg och därför ska det bli en ära att få dela ut priset till en av de nominerade aktörerna i dag, säger PA Prabert, juryordförande och vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

Utifrån nomineringarna som har kommit in har juryn valt ut fyra finalister. Dessa är:

1. Meit Fohlin - Ordförande för regionstyrelsen på Gotland (S)

Efter nyheten om att RFSL skulle ställa in sina aktiviteter i Almedalen med anledning av NMRs närvaro tog ordförande för regionstyrelsen på Gotland initiativet till att hissa prideflaggor längst hela ringmuren.

2. Vendela Ragnarsson - jämställdhetsentreprenör och styrelseledamot i UN Women

Hon har blivit kallad ”Sveriges framtida statsminister” av Alice Bah-Kuhnke och med outtröttligt arbete och brinnande engagemang för jämställdhetsfrågor och feminism banar hon väg för en ny våg av kvinnor som ger sig in i politiken. Hennes ”Tal till (öppna) nationen” är bara ett bevis av många på varför hon är en av de snällaste i Almedalen. Hon är en av få som postar viktigt och bildande content på sociala medier under veckan, och bemöter alltid okunskap med en fact check. En riktig förebild!

3. KRIS - Kriminellas revansch i samhället

När nazisterna i NMR försökte störa ordningen i Almedalen valde medlemmar ur KRIS att omringa dem. Deras tysta aktion för att visa solidaritet visar på hur det goda alltid vinner över det onda och hjälper till att sprida just den typ av trygghet som behövs under en vecka som tyvärr kantas av alltför mycket hot och hat.

4. Female legends - e-sportcommunity för kvinnor och icke-binära

Organisationens mål är att kvinnor och icke-binära ska vara en självklar del av e-sporten och att det ska vara jämställt på proffsscenen. Under Almedalsveckan har de på ett föredömligt sätt skapat politisk uppmärksamhet kring problemet genom att närvara, föreläsa och ingå i olika typer av paneler.

Här är samtliga nominerade som har kommit in under #snällastialmedalen på sociala medier:

Meit Fohlin

Fatemeh Khavari

Vendela Ragnarsson

Under Kevlaret

Jimmie Åkesson

Female Legends

Ellevio

Pickit

Max Horttanainen

Trolljägarna

Humanium Metal

KRIS

Kristina Wicksell, Make Equal

Panta Mera-gruppen

RFSL

Ahmed Abdirahman

Kriterier för att kunna vinna Snällast i Almedalen:

Snällast i Almedalen tilldelas den som särskilt utmärkt sig för en positiv och konstruktiv ton inför och under Almedalsveckan. En person eller aktör som inte ryggar för det obekväma och det svåra, men som hanterar det utan att ta till hat och hot. En person eller organisation som heller inte låter hat och hot driva agendan, utan istället debatterar åsikter och driver frågor med en god ton, ett vårdat språk och framförallt med respekt för att alla inte tycker lika.

I juryn:

PA Prabert, mySafety Försäkringar

Camilla Wagner, Klara K

Alexander Hellberg, Sverok

Ängla Eklund, IJI – Institutet för Juridik och Internet

Artur Ringart, News55

Jeanette Gustafsdotter, TU

Anmäl dig här för att komma på prisutdelningen (antalet platser är begränsade): http://snallastialmedalen.wonderlandevent.se/

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety Försäkringar erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Näthatsförsäkring och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety Försäkringar finns på www.mysafety.se.