​Vem är Snällast i Almedalen 2018?

​Vem är Snällast i Almedalen 2018?

Med över 4300 anmälda evenemang och ett valår därtill kommer Visby minst sagt att koka under årets upplaga av Almedalsveckan. I en tid av näthat, fake news och propaganda har debatter och diskussioner en tendens att bli allt hårdare. mySafety Försäkringar, som erbjuder Sveriges enda näthatsförsäkring, är på plats för att ta tempen på debattörerna – och belöna de aktörer som håller en konstruktiv ton i sina diskussioner. För andra året i rad delar de ut utmärkelsen Snällast i Almedalen.

Utmärkelsen Snällast i Almedalen tilldelas den person eller organisation som utmärkt sig för en positiv och konstruktiv ton inför och under Almedalsveckan. Någon eller några som inte ryggar för det obekväma och det svåra och som hanterar det utan att ta till hat och hot. Som debatterar åsikter och driver frågor med en god samtalston och med respekt för att alla inte tycker lika.

– Vi ser en vardag där näthatet alltmer normaliseras. Det är inte bara politiker, journalister och kändisar som drabbas utan lärare, företagsledare, handläggare och lågstadiebarn. Normaliseringen har inte minst märkts de senaste åren i Almedalen och förra året instiftade vi Snällast i Almedalen som en motreaktion på detta. Med den här utmärkelsen vill vi påminna alla som befinner sig i en diskussion med en meningsmotståndare att riktig förändring först kan ske när man lyssnar, försöker förstå och resonerar med varandra på ett konstruktivt sätt, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

Förra årets vinnare var Fryshusets ambassadör Alejandro Sinisalo som, trots att han ett år innan förlorade sin bror i en dödsskjutning och själv blev förlamad och rullstolsbunden, spred hopp och glädje om unga i förorten i paneler och samtal med ministrar och näringsliv.

Alla kan nominera

Vem som helst kan nominera en person eller organisation som de tycker har utmärkt sig positivt i anslutning till Almedalsveckan. Nomineringarna görs i valfria sociala medier genom att använda båda hashtagarna #snällastialmedalen och #almedalen

Vinnaren utses av jury

Vinnaren utses av en jury under en prisutdelning på Wallers Terrass torsdagen kl. 17 den 5 juli. Jurymedlemmar inkluderar bland annat Camilla Wagner, Jeanette Gustafsdotter, Ängla Eklund, Artur Ringart och Alexander Hallberg.

– Vi har en ytterst kompetent jury bestående av människor som på olika sätt känner till näthatet alltför väl och jag ser fram emot att välja ut en värdig vinnare tillsammans med dem, fortsätter PA Prabert.

Priset består av ära, berömmelse och ett diplom. Prisutdelningen följs av en ståupp-företställning på temat Snällast i Almedalen med Henrik Hjelt som huvudakt.

Kriterier för att kunna vinna Snällast i Almedalen:

Snällast i Almedalen tilldelas den person som särskilt utmärkt sig för en positiv och konstruktiv ton inför och under Almedalsveckan. En person som inte ryggar för det obekväma och det svåra, men som hanterar det utan att ta till hat och hot. En person som heller inte låter hat och hot driva agendan, utan istället debatterar åsikter och driver frågor med en god ton, ett vårdat språk och framförallt med respekt för att alla inte tycker lika.

I juryn:

PA Prabert, mySafety Försäkringar

Camilla Wagner, Klara K

Ängla Eklund, IJI – Institutet för Juridik och Internet

Jeanette Gustafsdotter, TU

Artur Ringart, News55

Alexander Hallberg, Sverok

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety Försäkringar erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Näthatsförsäkring och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety Försäkringar finns på www.mysafety.se.