mySafety Försäkringar erbjuder unik möjlighet att granska nedlagda polisanmälningar av bedrägerier

Långt över hälften av alla polisanmälningar som gäller bedrägeribrott läggs ned utan att ens utredas. Därför har mySafety Försäkringar valt att bli först ut med att ge sina kunder hjälp och möjlighet till att få sina ärenden omprövade genom en unik och kostnadsfri tjänst i samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige. Förhoppningen är att rättsväsendet börjar ta vad som är ett av Sveriges vanligaste brott på allvar.

Bedrägeribrotten har ökat markant i Sverige under de senaste åren. Inte minst ID-kapningar som mySafety Försäkringar för över tio år sedan var först på marknaden med att erbjuda en specialförsäkring för. Ytterligare ett problem med denna typ av brott är att polisanmälningar inte leder till någon vidare utredning. 60 procent av alla anmälda bedrägeribrott läggs ner omedelbart och av resterande läggs en majoritet ner inom kort, utan någon adekvat utredning.

- Att polisen inte tar den här typen av brott på allvar bidrar till stora problem och smärta, såväl för den enskilde som drabbats och för samhället i stort. Resursbrist hos polisen får inte vara en ursäkt för att summarisk lägga ner ärenden där det faktiskt ofta finns klara bevis, särskilt när det gäller så här omfattande brottslighet som dessutom finansierar än tyngre brott i nästa steg, säger PA Prabert på mySafety Försäkringar.

I samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige lanserar mySafety Försäkringar nu möjligheten för kunder att få en ny bedömning av ett nedlagt ärende och därefter eventuellt hjälp att kräva omprövning. Arbetet leds av före detta åklagare Marie Wallin som har lång erfarenhet av att hantera den här typen av brott.

- En internrevisionsgranskning från Polismyndigheten av 702 direktavskrivna bedrägeriärenden visar att 701 var felaktigt hanterade. I rapporten beskrivs tre mycket väsentliga brister avseende hanteringen av anmälda och nedlagda bedrägeribrott. Efter snart fyra år, tyder inget på att dessa brister ännu åtgärdats, säger juristen och f.d. åklagaren Marie Wallin (Stiftelsen Tryggare Sverige).

mySafety Försäkringar kommer framöver att skicka vidare kundärenden för en ny bedömning när det anses vara motiverat. För kunden innebär det ingen ytterligare kostnad.

- Det här kan bli en sista utväg för många att faktiskt få rätt, såväl gentemot polisen som de faktiska brottslingarna. Vi ser det som en viktig möjlighet att öka tryggheten och att på sikt även faktiskt börja komma tillrätta med bedrägeribrotten. Om inte annat leder det förhoppningsvis till att rättsväsendet tar problemet på allvar och därigenom återskapar tillförliten till systemet, avslutar PA Prabert.

Läs mer om tjänsten på Tryggare Sveriges hemsida här

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Jesper Jacquet

Presskontakt tf. VD 070 840 33 30