SVENSKARNA OBRYDDA ÖVER PAOLO ROBERTOS SEXKÖP

En färsk dataanalys visar att svenska folket inte bryr sig speciellt mycket om Paolo Robertos snedsteg.

“Bilden av Paolo som ett utstött monster är felaktig”, säger analyschefen Frederique Pirenne

Idag är den största källan till kunskap om människor och deras åsikter, data. Kunskapsbolaget Graviz Labs analyserar svenskars åsikter genom att titta på deras beteenden online. Vad de skriver, chattar om osv. AI driven datanalys visar sig vara långt mer rättvisande än tex fokusgrupper eller surveys. I surveys eller fokusgrupper ljuger ofta människor eftersom de vill passa in i en social norm eller helt enkelt låta bättre än de egentligen är, speciellt gällande stigmatiserade frågor som sexköp eller alkoholkonsumtion. Men människors onlinebeteende alltså vad människor söker efter och pratar om på nätet som visar vad de egentligen tycker och hur de egentligen agerar bakom masken.

I och med att Paolo Roberto nu lanserar en nytt varumärke under namnet “Roberto” genomförde Graviz Labs AB en personanalys i verktyget My Telescope på Paolo Roberto för att se hur människor uppfattar honom i sentiment (negativt eller positivt) efter sexköpsskandalen.

Samtidigt gjordes en körning på hur varumärket “Paolos” som ICA och de flesta övriga handlare valde att plocka ner från hyllorna i och med Paolos erkännande om sexköp.

Vad tyckte människor om varumärket "Paolos"?

Undersökningen visar att matvarumärket Paolos aldrig var speciellt utsatt i sentiment från kunderna. Paolos matprodukter och restauranger var omtyckta, även efter avslöjandet att Paolo köpt sex.

“Vi ser tydligt att folket förstår att produkten och varumärket paolos är en produkt producerat av en producent som använt Paolo som affischnamn och att ICA, COOP, WIllys och andra handlare endast distribuerat dessa. Dessutom ser vi att människor skiljer på de olika sakerna: sexköpet som handling från en individ från företeelsen sexköp mer generellt vilket man reagerat starkare mot än just den enskilda handlingen”, säger Frederique Pirenne. Analyschef för Graviz Labs

Vad tycker svenskarna om Paolo Roberto?

Analysen visar att intresset för Paolo Roberto som person är relativt stabilt.Direkt i samband med sexköpserkännandet den 15 maj gick sökningarna efter Paolo Roberto upp. Den negativa bilden ökade men inte så kraftigt som man kan tro.

“Sökningarna var långt ifrån uteslutande negativa. Många sök handlade visade på sympati över att man hängde ut honom som individ och kändis som ett exempel på det egentliga problemet. Intresset för individen Paolo var inte så förändrat. Intresset för Paolo från folket var ungefär detsamma. Hans fans var hans fans i ungefär lika stor utsträckning innan som efter erkännandet”, säger Frederique

Det stora droppet i sökningar och intresse för Paolo i matlagningsperspektiv kom istället i juli - men det tappet visade sig vara ganska generellt för flera kändiskockar.

“Vi tittade på andra TV relaterade kändiskkockar och såg samma fenomen även för dem i Juli. Sannolikt är de inte lika aktuella under sommarsemestrarna då TV-tittandet är lägre. TIna Nordström, Leif Mannerström och Per Moberg upplever en större dipp i positiva sökningar under juli månad än vad Paolo gör. Även Paolo dippar men inte lika djupt. Paolo är inte bara kock utan mer som en generell influencer vilket kan förklara detta men vi har inte djupdykt i det”, säger Frederique

Om utsikterna för nya varumärket Robertos

Nyligen kom nyheten att Paolo Roberto väljer att nylansera ett matvarumärke under namnet Roberto som ska lansera en olivolja. Just nu visar sökdata och sentimentsdata att hans varumärkessök ligger relativt neutralt. Det har skett en liten dipp i slutet på oktober som sannolikt har att göra med olika tyckares kommentarer och sök runt nylanseringen. Men generellt sett står Paolo ganska stark och hans sexköp upplevs vara överspelat i sök.

Vad tycker människor om varumärket "Paolos"?

“Om vi tittar på fokuset på varumärket Paolos så var varumärket kring individen Paolo Roberto och produkterna under varumärket paolos väldigt separerade. Människor brydde sig inte om sexxkandalen när det kom till produkterna utan de var omtyckta. Det var inte förrän ICA beslöt att ta bort dem från hyllorna som vi såg en ändring i sökbeteende och det handlade mest om var man kan hitta produkterna när handlarna tar bort dem från hyllorna. Folk ville ha paolos trots skandalen,” säger Frederique

Dippen för restauranger skedde i mitten på mars som en följd av Coronakrisen och var lika för alla restauranger. Italien och produkter därifrån fick en lite kraftigare nedgång i sentiment under perioden på grund av att Italien inledningsvis hade en stark koppling till virusspridningen. Det gällde dock inte specifikt för varumärket Paolo utan för italienska produkter generellt, tex Zeta som varumärke fick en nedgång här. Genom Paolos starka italienska kommunikativa koppling drogs hans varumärken med i stigmat kring Italien och Corona mer än andra kändiskockars produkter som inte hade en koppling till Italien.

Men generellt så stod sig Paolos varumärke både som kock och för hans restauranger och produkter stark.

“Det är tydligt att populariteten i produkterna stod starkt. ICA och handlarna agerade säkert preemptivt i rädslan att kunderna skulle rasa mot allt som associerades med Paolo men de ville också ta tillfället att ge ett PR budskap i CSR anda att de tar avstånd från denna typ av beteende och gjorde därför en sak av att ta bort produkterna från hyllorna. Produkterna tappade aldrig i sentiment och människor verkar ha varit smartare än att rasa mot varorna som man förstod producerades av en annan producent (Evanoff)”, säger Frederique Pirenne, CTO på Graviz Labs.

Hur ser det ut för en lansering av matprodukter under varumärket "Robertos"?

Inför lanseringen visar studien att svenska folket gör en tydlig skillnad mellan sexköparen och sexhandeln där man reagerar mot sexhandel men förlåter sexköparen Paolo för hans snedsteg. Om detta är för att man känner empati för hans uthängdhet eller om man är villig att förlåta handlingen för män generellt har inte gått att utröna.

“Vad som är tydligt är att varumärket Paolo Roberto inte verkar vara så starkt förknippat med mat enbart. Det är mer en influencer inom träning en TV-profil som också figurerar i matlagning ibland. Matprodukterna och restaurangerna är omtyckta men personen Paolo är lika mycket känd för träning som för mat. Därmed står lanseringen av Robertos ganska stark och lämnas mer till marknadsföring och produkt/kvalitét än att riskera att få ett stigma av Paolo som individ,” säger Frederique

Vill du testa ditt eget varumärke och se vad folket söker på och hur de känner inför det? Testa oss gratis i 30 dagar: www.mytelescope.io

• Marknad, börs

• Norrbotten