Nacka vatten och avfalls hederspris i innovationstävlingen Hållbar utmaning går till Sigfridsborgskolan, åk 6 grön.

Hållbar utmaning 2022 - vinnare av Nacka vatten och avfalls hederspris

Vid innovationstävlingen Hållbar utmaning delade Nacka vatten och avfall igår ut hederspris till Sigfridsborgskolan, åk 6 grön. Av 31 tävlande bidrag var uppfinningen Meteri den som bäst visade på hur miljöpåverkan inom vattnets kretslopp eller avfall kan minska.

Om Hållbar utmaning

Hållbar utmaning arrangeras vartannat år för elever i Nackas kommunala grundskolor. Uppfinningarna ska vara unika, innovativa och bidra till en hållbar samhällsutveckling. Tävlingen arrangeras 5 maj i samband med Nacka företagarträff.

I år deltog 14 skolor med totalt 80 bidrag, vilka tävlade om sex olika priser: Bästa uppfinning åk 1–3, Bästa uppfinning åk 4–6, Bästa uppfinning åk 7–9, Publikens pris, Håkan Lans hederspris, Nacka vatten och avfalls samt Nacka Energis hederspris.

Läs mer här om Hållbar utmaning.

Nacka vatten och avfalls hederspris till matsvinnsinnovation

I samband med Hållbar utmaning delade Nacka vatten och avfall ut hederspris till den uppfinning som bäst visade på hur miljöpåverkan inom vattnets kretslopp eller avfall kan minska. Vinnarna fick 2 000 kr till klasskassan.

Vår jury bedömde totalt 31 stycken bidrag. Bakom det vinnande bidraget Meteri stod Åk 6 grön i Sigfridsborgskolan. Priset delades ut av Nacka vatten och avfalls vd Mats Rostö.

- Det vinnande bidraget är en innovativ lösning som minskar matsvinnet samtidigt som den bidrar till att minska hunger och social utsatthet, säger Mats Rostö, VD Nacka vatten och avfall. Jag är glad och stolt över att se ungdomarnas engagemang och uppfinningsrikedom och vill rikta ett stort grattis till vinnarna, säger Mats vidare.

Kontakta Emma Martinelle, Nacka vatten och avfall, 070-431 93 05, emma.martinelle@nvoa.se.