Ungdomar i sommarjobbsprojektet

Ungdomar i Nacka vill minska matsvinnet

#MATSMARTNACKA

I dagsläget slänger varje svensk i genomsnitt 74 kg ätbar mat per år. Bara i Nacka slängs var femte matkasse som bärs hem. Matsvinn är mycket mer än att konsumenten “bara’’ slänger en halvt uppäten banan. Det innebär att man som privatperson eller företag också kastar bort pengar och bränner de resurser som gått åt för att producera livsmedlet.

I slutet av juni blev vi, sex ungdomar från Nacka sammanförda för att lyfta problemet med matsvinn. Med hashtaggen #MATSMARTNACKA har vi, Jessica, Ellinor, Ghufran, Isabel, Oskar och Anton under tre veckors tid använt Nacka kommuns Instagram som plattform för att nå ut till Nackabor.

Sommarjobbsprojektet är ett samarbete mellan Nacka kommun och Nacka Vatten och Avfall. Syftet är att sprida medvetenhet om problematiken med matsvinn samt dela tips om hur man som privatperson kan bidra till minskat matsvinn.

En lyckad kampanj

Redan första veckan ökade följarantalet på Nacka kommuns Instagram och medelåldern sänktes. Med vår digitala kampanj #MATSMARTNACKA har vi lyckats väcka både engagemang och intresse. På Instagram har vi delat inlägg med allt ifrån tips på hur en ska förvara sin mat rätt till hur länge olika livsmedel håller. Vi har även träffat och intervjuat flertal företag och restauranger i Nacka för att ta reda på hur de arbetar för att minska sitt matsvinn. Minireportage från bl.a Hemköp, Paradiset och Fazer mfl. finns att hitta på Nacka kommuns Instagram @nackakommun.

Tillsammans kan vi göra skillnad

Kampanjen #MATSMARTNACKA uppmuntrar nackabor att göra små men enkla val i vardagen för att minska sitt matsvinn, som att till exempel att spara rester efter middagen eller frysa in mat som håller på att gå ut i datum. Matsvinn är ett globalt problem som kräver åtgärder och förändringar på alla nivåer. En person kan inte göra allt men tillsammans kan vi i Nacka göra mycket!

Läs mer om delmålet för att ökad medvetenhet kring att minska matsvinnet i Nacka kommuns avfallsplan här.

Läs mer om Nacka kommuns lokala miljömål här.