Nacka vatten och avfall tappar upp kranvatten på kontoret

Nackas kranvatten redo för riksfinal

Som alla känner till har Nacka ett otroligt gott kranvatten. Vi har därför gått till riksfinal i tävlingen om vilken kommun i Sverige som har det godaste kranvattnet.

Juryns motivering av Nackas kranvatten i regionsfinalen var: "Klingande klart med somrig fräschör. Ett vatten med mersmak!".

På fredag den 13 november kommer Nacka vatten och avfall tappa upp dricksvatten som levereras med bud till riksfinalen. Svenskt vatten tar emot vattnet och förvarar det på ett säkert sätt fram till tävlingens start. Allt vatten behandlas på samma sätt och kommer att ha samma temperatur när juryn påbörjar sin avsmakning på morgonen onsdagen den 18 november.

Följande 20 kommuner har gått till final:

Halmstad, Höganäs, Östra Göinge, Hässleholm, Nacka, Strängnäs, Flen, Mjölby, Bengtsfors, Laxå, Marks, Ulricehamn, Kalix, Boden, Örnsköldsvik, Vindeln, Sundsvall, Berg, Falun och Ockelbo.

Tävlingen arrangeras av Svenskt Vatten och kommer att gå att följa digitalt på Kranvattentävlingens hemsida.

Mer information hittar ni på Kranvattentävlingens hemsida.

Presskontakt Nacka vatten och avfall:

Katarina Tano, biträdande VA-chef, Nacka vatten och avfall

Telefon: 08 – 566 349 70