Nya regler för insamling av förpackningsavfall från hushåll i Nacka gäller från 1 januari 2024. Bild: Förpackningsinsamlingen, FTI.

Nya regler för insamling av förpackningsavfall från hushåll i Nacka

En ny förordning om producentansvar för förpackningar gäller från den 1 januari 2024. Kommunerna tar då över ansvaret för insamlingen av hushållens förpackningar från FTI (Förpackningsinsamlingen).

- Vi ser fram emot att ta över insamlingsansvaret och tror att vi på det här sättet kommer kunna öka återvinningen i Nacka, säger Jan Setréus, avfallschef Nacka vatten och avfall.

Hur kommer insamlingen att se ut i Nacka?

Det är ännu inte klart hur hela insamlingssystemet kommer se ut i Nacka. Tillsammans med kommunen planerar Nacka vatten och avfall just nu intensivt för övertagandet.

Vad gäller för flerbostadshus som redan har fastighetsnära insamling av förpackningar?

I och med att det blir ett kommunalt insamlingsansvar för förpackningar får fastighetsägare, bostadsrättsföreningar eller samfälligheter inte välja att anlita någon annan entreprenör än den/de som Nacka vatten och avfall har upphandlat. Befintliga avtal kommer behöva sägas upp då de blir ogiltiga 1 januari 2024. I pågående utredning ingår att hitta en lösning så att befintlig fastighetsnära insamling kan fortsätta utan uppehåll vid årsskiftet.

Vad gäller för flerbostadshus som saknar fastighetsnära insamling av förpackningar?

Fastighetsägare, brf eller samfällighet som idag saknar insamling av förpackningar behöver börja planera och avsätta ytor för förpackningsinsamling (papper, plast, metall och glas), samt även gärna för returpapper. Nacka vatten och avfall kommer erbjuda en delvis avgiftsfri hämtning av förpackningar från 1 januari 2024. Senast 2027 ska fastighetsnära insamling vara på plats.

Vad gäller för enbostadshus?

Införandet av fastighetsnära insamling för enbostadshus (villahushåll) ligger ännu något år fram i tiden.

Återvinningstationerna i Nacka blir kvar

Tillsammans med kommunen planerar Nacka vatten och avfall för ett övertagande av samtliga återvinningstationer (ÅVS) i Nacka. Förpackningar kommer fortsatt kunna lämnas vid en ÅVS efter 1 januari 2024.

Bakgrund

Regeringen beslutade i juli 2022 om nya regler för förpackningsinsamlingen. Beslutet innebär att:

• Kommunerna år 2024 tar över ansvaret för att samla in förpackningsavfall från hushållen.
  • Så kallad fastighetsnära insamling ska införas senast 1 januari 2027.
  • Förpackningsproducenterna ska fortfarande vara de som betalar och ansvarar för att förpackningsavfallet återvinns.
  • Från 2026 ska kommunerna även samla in samma sorters förpackningsavfall på större populära platser utomhus, som till exempel torg och parker av viss storlek.
  • Plastförpackningar ska samlas in separat på fler platser utomhus.

Källa: Regeringen och Naturvårdsverket

Mer information

Kontakta Jan Setréus, avfallschef, Nacka vatten och avfall, 08-718 93 00, jan.setreus@nvoa.se.

Mer information om insamlingen i Nacka kommer löpande publiceras på www.nackavattenavfall.se.