Vatten – vår viktigaste naturresurs (Foto: Anatoliy Gromov)

Tillsammans tar vi ansvar för hållbar vattenanvändning

Nacka vatten och avfall går ihop med över 100 kommuner och vatten- och avloppsorganisationer (VA) i Sverige för att kommunicera vattnets värde och ge tips för att uppmuntra en mer hållbar vattenanvändning. Vatten är vår viktigaste naturresurs och vi kan inte längre slösa med vårt viktigaste livsmedel.

– För många av oss i Sverige är det lätt att glömma att dricksvatten är en ändlig naturresurs. I vårt land är det en självklarhet att vi får det direkt i kranen, men de flesta människor i världen har inte den här tillgången av friskt dricksvatten. I Nacka är vi dessutom lyckligt lottade eftersom vårt dricksvatten hämtas från Mälaren. Även om vår tillgång till vatten här är god så måste vi komma ihåg att vattnet också behöver renas i vattenverken innan vi kan ta del av det. Och med klimatförändringarna och den torka vi upplevt här i Sverige de senaste somrarna ser vi att även våra vattentäkter i landet har kraftigt minskade nivåer. Därför har vi alla anledning att hjälpa till att spara på vattnet, säger Mats Rostö, vd på Nacka vatten och avfall.

Det var torkan sommaren 2018 som var startskottet för många kommuner och VA-organisationer att börja kommunicera budskapet om att spara vatten. Många kommuner i Sverige har periodvis problem med vattenbrist eller når maxkapacitet på vattenverken, till exempel då många vattnar gräsmattor, fyller pooler eller flyttar ut till sina stugor. Nacka klarade den ovanligt torra sommaren 2018 bra även om det stundtals var ansträngt på vattenverken som levererar vatten till kommunen.

Att öka kunskapen om vattnets värde är viktigt eftersom vatten inte bryr sig om kommun-, läns- eller landsgränser. Vi kanske bor i en kommun, jobbar i en annan och har stuga i en tredje. Samma budskap och uppmuntran om att spara vatten gäller oavsett var du befinner dig. Hållbar vattenanvändning är inte bara en lokal utan även en global fråga, där vi VA-aktörer tar ansvar för Agenda 2030-målet Rent vatten och sanitet för alla.

– Agerar vi med lite eftertanke i vardagen så kan vi tillsammans spara massor av vatten. Mängder kan sparas varje dag i Sverige om vi alla stänger av kranen när vi borstar tänderna. Och om vi fyller tvättmaskiner och diskmaskiner ordentligt när vi tvättar och diskar så sparar vi ytterligare på vårt vatten. Alla kan göra någonting utan att det innebär någon större förändring i vardagen, avslutar Mats Rostö.

Tre snabba vardagstips som sparar vatten:

• Ställ en kanna vatten i kylskåpet. När du har färdigkylt vatten behöver du inte låta kranen rinna tills det blir tillräckligt kallt.
  • Duscha istället för att ta ett bad. Vattenmängden som går åt till en dusch motsvarar ungefär en femtedel av vattnet du fyller upp badkaret med.
  • Vattna i trädgården på morgonen och kvällen istället för mitt på dagen. Då blir vattningen mest effektiv eftersom vatten dunstar snabbare i solens värme.

Här finns fler tips på hur du använder vattnet smart och hållbart