Youth and Care tar emot diplom på Nacka företagarträff.

Youth and Care uppmärksammades på Nacka företagarträff – årets nya Miljönär

I samband med Nacka Företagarträff delade Nacka vatten och avfall igår ut diplom till Youth and Care som fått Avfall Sveriges märkning Miljönär-vänlig.

- Vi är otroligt stolta över märkningen säger Helena Edberg, utvecklingschef på Youth and Care. Vidare är vi glada över vårt samarbete med Nacka vatten och avfall som bidrar till att få ut fler i arbete.

Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram av branschorganisationen Avfall Sverige och används av Nacka vatten och avfall för att inspirera till hållbar konsumtion. Märkningen tilldelas verksamheter som arbetar med att återanvända, reparera, hyra och låna. Sedan tidigare finns det 18 stycken verksamheter i Nacka kommun som tilldelas märkning och nu får även Youth and Care diplom.

- Genom att dela ut diplom till årets Miljönär vill vi uppmärksamma och lyfta fram Youth and Cares hållbara inriktning där de i stor skala fokuserar på återanvändning, säger Jan Setréus, avfallschef på Nacka vatten och avfall.

Om Youth and Care

Youth and Care är ett företag som arbetar med olika boendeformer, daglig verksamhet, integration och arbetsmarknadsinsatser. Som en del i sin verksamhet bedriver de Återbruket, nära Saltsjöbadens centrum. Här finns en butik för inlämning och försäljning av återbrukade saker samt en verkstad för saker som behöver repareras. I butiken och verkstaden arbetar deltagare som behöver sysselsättning och arbetsträning.

SAMARBETE MED NACKA VATTEN OCH AVFALL

Youth and Care har även ett samarbete med Nacka vatten och avfall kring återbruken på kretsloppscentralerna i Östervik och Älta kopplade till daglig verksamhet. På kretsloppscentralerna ansvarar Lindra Second hand för att ta hand om inlämnade föremål och material. Men sedan årsskiftet får deltagare från Youth and Care hjälpa till att sortera och packa inlämnade föremål, som sedan transporteras till Lindras secondhandbutik i Sickla. Framöver kommer en del av sakerna sorteras ut för att repareras i deras regi. En mindre del kommer även erbjudas som pysselmaterial för Nackas skolor och förskolor via Älta kretsloppscentral.

- Här har vi ett gott exempel på samarbete mellan olika aktörer som vi är stolta över; vi som kommunalt bolag, det sociala företaget Youth and Care och den ideella organisationen Lindra Second Hand. Att samarbeta mer tror vi är en framgångsfaktor för ökat återbruk. Det är också ett steg för att Nacka ska bli en miljösmart kommun - ett av fyra fokusområdena för Nacka de kommande fyra åren, säger Jan Setreus, avfallschef på Nacka vatten och avfall.

Årets Nacka Företagarträff arrangerades 20 februari på NackaStrandsmässan, i Nacka Strand. Läs mer här.

Fakta om Miljönärmärkningen

Miljönär-vänlig är en märkning som har tagits fram av branschorganisationen Avfall Sverige för att gynna en hållbar konsumtion och tilldelas verksamheter som arbetar med att återanvända, reparera, hyra och låna.

Idag finns ett hundratal Miljönärmärkta verksamheter i landets kommuner och de spänner över allt från cykelreparatörer och syverkstäder till secondhandbutiker och bibliotek.

Satsningen på att lyfta Miljönär-märkningen är en del i Nacka vatten och avfalls uppdrag att arbeta förebyggande med avfall. Sedan tidigare finns det 18 stycken verksamheter i Nacka kommun som tilldelas märkning.

Läs mer här.

För mer information kontakta:

Jan Setréus, Avfallschef, Nacka vatten och avfall

E-post: jan.setreus@nvoa.se