Byggnadsingenjörer inom mark och vatten skapar framtidens städer

Byggnadsingenjörerna som skapar framtidens städer

Vill du jobba med att skapa framtidens städer och infrastruktur i en bransch med stort kompetensbehov? Vi har intervjuat Helena Berggrund, affärsområdeschef på Sweco – som också sitter med i ledningsgruppen för Nackademins utbildning Byggnadsingenjör mark och vatten. Hon berättar om yrkesrollen och ger sina tips till den som är intresserad av en karriär som byggnadsingenjör inom mark och vatten.

Hej Helena! Berätta lite om dig själv och vad du arbetar med på Sweco?

Jag är affärsområdeschef på Sweco med ansvar för berg- och geoteknikverksamheten i Stockholm – ca 65 medarbetare fördelat på sju grupper. Jag har arbetat som konsult i stort sett hela min yrkesverksamma karriär med undantag för tre år på entreprenadsidan.

Du sitter med i ledningsgruppen för utbildningen Byggnadsingenjör mark och vatten. Vilka typer av projekt kan man jobba med efter studierna?

Vi arbetar med alla slags uppdrag inom samhällsbyggnad, från tidiga förstudier till förvaltningsskedet, i stora som små uppdrag. Det kan vara allt från utredningar för framtida nya bostadsområden, projektering och planering av ny infrastruktur (hamnar, broar, vägar, järnvägar, ledningar, tunnelbana) till små och stora byggnader.

Hur ser kompetensbehovet ut för byggnadsingenjörer inom mark och vatten de kommande åren?

Satsningarna på infrastruktur i Sverige har aldrig varit större än nu och vi har ett stort underskott på ingenjörer. Utsikterna är goda för att få ett jobb efter en utbildning med inriktning mot samhällsbyggnad.

Vilka egenskaper anser du är viktiga för att lyckas som byggnadsingenjör inom mark och vatten?

Jag tror att man framförallt behöver brinna för att bygga framtidens samhälle. Vi behöver alla slags personer för att lyckas. Men om jag måste välja några så skulle jag vilja säga nyfiken, engagerad och ansvarstagande.

Har du något tips till den som funderar på en karriär som byggnadsingenjör inom mark och vatten?

Jag skulle vilja säga – fundera inte utan kör. Det är fantastiskt utvecklande att få arbeta med det som kommer att hända i framtiden och bidra till samhällsnyttan. För det är det vi gör. Det vi arbetar med idag blir verklighet för många andra i morgon. Så sök dig till en bra utbildning så har du en fantastisk karriär framför dig.

Nämn tre fördelar med att arbeta som byggnadsingenjör inom mark och vatten!

Man får bidra till att bygga hållbara samhällen, arbeta tillsammans med kompetenta och kunniga kollegor, man lär sig något nytt varje dag – oavsett hur många år som har varit verksam i branschen.

Läs mer om utbildningen Byggnadsingenjör mark och vatten här!