”Jag kan varmt rekommendera tandsköterskeutbildningen hos Nackademin”

”Jag kan varmt rekommendera tandsköterskeutbildningen hos Nackademin”

TANDSKÖTERSKA. Lena Persson pluggar till Tandsköterska på Distans via Nackademin och i den här intervjun berättar hon om framtida yrkesdrömmar, pluggtips och varför det passar henne att plugga på distans.

Hej Lena! Vem är du?

Jag är en tjej från Norrland, som gillar att styrketräna, umgås med min familj och renovera vårt hus. Jag har två barn som är 2 och 4 år, samt gift med min man Jonas.

Du har precis börjat plugga till Tandsköterska på Distans på Nackademin. Hur kommer det sig att du valde att börja plugga det?

Jag har länge kikat på tandsköterskeutbildningar, sedan flera år tillbaka. Men eftersom jag fått barn under de senaste åren har det inte funnits tid – förrän nu!

Vad är det som lockar med att jobba som tandsköterska?

Jag lockas utav kontakten med patienterna och att få arbeta i team med tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor.

Vad ser du fram emot i ditt kommande yrke?

Jag längtar efter att få komma ut och börja arbeta som tandsköterska. Jag har redan varit och gjort en del studiebesök och jag är glatt överraskad av tandsköterskeyrket!

Har du tidigare erfarenheter från att jobba inom tandvården?

Jag har inga erfarenheter av att arbeta inom tandvården. Den enda erfarenheten är att som patient själv besöka tandläkaren.

Utbildningen du läser är på distans. Hur kommer det sig att du valde att plugga en distansutbildning?

Jag har tidigare läst på distans via Hermods, så jag visste vad som krävs och vad det innebär när jag sökte till tandsköterska på distans hos Nackademin. För mig som har barn så är det exemplariskt då man inte kan flytta för att studera. Däremot kan det vara ensamt ibland och det krävs att man har en viss disciplin och gör allt man skall göra. Men det är som sagt toppen med distans för oss som inte har möjlighet att flytta till en utbildningsort.

Har du några pluggtips att dela med dig av?

Mina pluggtips är att man ser till att göra allt efter kursplanen, utan att skjuta på saker bara för att man har lite mer frihet med tider då man läser på distans. Avsätt tid varje dag för att studera – och rucka inte på det!

Vad vill du jobba med om fem år?

Om fem år vill jag arbeta som tandsköterska, det är helt solklart.

Vill du rekommendera någonting?

Jag kan varmt rekommendera tandsköterskeutbildningen hos Nackademin. Det är en fin läroplattform som vi loggar in på och som man ganska lätt navigerar sig i, plus att lärarna är lättillgängliga och snabba på att svara!

Läs mer om Nackademins utbildning Tandsköterska på Distans här!