Nackademister tog hem storslam i designtävling

Nackademister tog hem storslam i designtävling

Våra förpackningsdesigners kammade hem hela 5 av 6 priser i BillerudKorsnäs designtävling PIDA. Bland våra studenters bidrag fanns bland annat ett rese-kit i kartong, en smart förpackningslösning för batterier och en förpackning för chiafrön med inbyggd portioneringsfunktion

PIDA, Packaging Impact Design Award, hålls sedan 2007 i Sverige, Tyskland och Frankrike. I den svenska tävlingen deltog i år 48 bidrag från 4 olika skolor. Tävlingen är ett bra tillfälle för företag att möta och inspireras av en ny generations designers och de tävlande får en möjlighet att få värdefull feedback och kontakt med framtida potentiella arbetsgivare.

Årets utmaning var att ta fram en nyskapande förpackning, som både står ut i butikshyllan, skapar ett mervärde och tar ansvar för miljön. Totalvinnaren bedöms efter underkategorierna: Sustainability, Innovation, User Friendliness och Shelf Impact) samt producerbarhet (det vill säga att förpackningen ska vara möjlig att tillverka) och marknadsplan.

Årets total vinnare

Lag BARS, bestående av Nackademisterna, Frida Roth, Elin Stridh och Emily Wickstein tog hem totalpriset med sitt rese-kit innehållande små torra enheter av schampo, balsam, duschgel och lotion, vilket ska förenkla säkerhetskontrollmomentet vid flygning. Förpackningen är helt gjort i kartong och ett bra exempel på hur man kan utmana konventionella förpackningar inom skönhetssegment.

Frida Roth, Elin Stridh och Emily Wickstein tar emot pris.

” Juryn var väldigt ense till slut, och det var ett projekt som stack ut och hade allt det vi letar efter i en förpackning. Det var BARS. BARS tickade i alla boxar som var obligatoriska för tävlingen plus att förpackningen hade väldigt fin finish och var väl typograferad. Produktinnehållet var också hållbart, vilket vi i juryn vägde tungt” säger juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.

Lag BARS tog även hem priset i kategorin Innovation – med motiveringen: ”förpackningen löser ett aktuellt problem på ett innovativt och enkelt sätt”.

”Vi har lagt ned mycket jobb på vår förpackning och att vårt bidrag skulle följa briefen vilket lönade sig. Vi tror verkligen på vår produkt. Det är verkligen superkul att vinna”, säger vinnarna Frida Roth, Elin Stridh och Emily Wickstein.

Lag BARS

BARS

Vinnare i kategorin Sustainability

Fler Nackademister belönades av sitt hårda arbete och i kategorin Sustainability vann Lag Voltoma, bestående av Nackademisterna Elina Larsson, Amanda Östensson och Sigrid Sjöström. De har designat en smart förpackningslösning för batterier som är lätt att öppna, har plats för använda batterier och tillverkad av ett miljövänligt material. Lösningen innehåller även en QR kod som man kan scanna för att hitta närmaste återvinningsstation.

Lag Voltoma.

Voltomas bidrag.

Vinnare i kategorin User Friendliness

Nackademisterna Josephine Englund, Sandra Nordin och Svetlana Lapshina tog hem priset i kategorin User Friendliness. Deras bidrag bestod av en förpackning helt i kartong för chiafrön. Designen gjorde att förpackningen hade en inbyggd portioneringsfunktion för att kunna anpassa mängden frön som ska komma ut vid varje servering.

Lag Calhua

Bidrag Calhua

Vinnare Facebook-tävling

I årets tävling skedde även en omröstning på Facebook där allmänheten röstade fram
laget Voyage, bestående av Nackademisterna Niclas Mandelström, Simon Essnert och Patrik Bodén. De hade tagit fram ett komplett set med de mest väsentliga produkterna man behöver ha med sig när man reser. Produkterna är smart förpackade i olika lager som tillsammans bildade ett unboxing- och överraskningsmoment när man öppnar sin förpackning.

Lag Voyage

Voyages bidrag

Bra jobbat säger vi till alla lagen och stort grattis till våra grymma vinnare!

Blev du nyfiken på utbildningen Förpackningsdesigner/-utvecklare? Läs mer här!