Nackademister vinner Åke Sahlin-stipendiumet 2015

Nackademister vinner Åke Sahlin-stipendiumet 2015

FÖRPACKNING. Nackademisterna tillika förpackningsutvecklarna Zsófia Réger och Elias Koinberg prisades i november med årets Åke Sahlins Stipendium för "Ett nytt och för kunden väl fungerande e-handelsemballage".

Följande tre arbeten var nominerade till Åkes Sahlins Stipendium 2015:

• Konsumentanpassade förpackningar för speciellt designade köks- och badrumsblandare från Villeroy&Boch/Gustavsberg, Kajsa Wiklund, Nackademin.
  • Ett nytt och för kunden väl fungerande e-handelsemballage, Elias Koinberg och Zsófia Réger, Nackademin.
  • Petra Landfors, Nackademin, har från grunden tagit fram ett Memoryspel, avsett för och vara anpassat till personer som lider av demenssjukdomar eller andra funktionsnedsättningar. Intressant att notera att förpackningsutformningen fanns med i den ursprungliga projektplanen.

Läs mer om utdelningen av stipendiet hos Packnet här.

Juryns motivering:

"Syftet med arbetet var att utveckla e-handelsförpackningar, som är lätta att bära hem från hämtningsställen, lätta att öppna och återförsluta för eventuella returer. De har även tagit hänsyn att förpackningen ska fungera för personer med funktionsnedsättningar.

Är förpackningen dessutom så väl designad att den blir återanvänd är det en klar marknadsföringsbonus för leverantören. Arbetet är väl genomfört och dokumenterat. Konkreta planer för hur det ska kunna vidareutvecklad finns."

Stort grattis alla nominerade Nackademister och ett extra grattis till Zsófia Réger och Elias Koinberg!

IMG_1336 IMG_1339