Rebin Amen, student på Nackademin

​Nyexade Rebin drömmer om att starta eget företag inom elbranschen

Rebin Amen, 25, tar examen om en vecka och är redan anställd som elkonsult och ser fram emot att få börja jobba i branschen. I framtiden drömmer han om att starta eget företag och erbjuda konsulttjänster inom el och bygg. Vi har intervjuat Rebin om hans utbildning och hur han ser på framtiden som utbildad Elkonstruktör inom projektering.

Hej Rebin, berätta vem är du?

Jag är 25 år gammal, född och uppvuxen i södra delen av Stockholm. Jag har precis blivit klar med min utbildning på Nackademin som Elkonstruktör projektering och ska börja jobba som det nu i maj. Utöver det så jobbar jag extra som vakt på restauranger, krogar och nattklubbar. Jag hatar att sitta still och älskar godis.

Hur kommer det sig att du valde att utbilda dig till Elkonstruktör Projektering?

Jag har en utbildning som elektriker sedan tidigare och har även jobbat som elektriker och elinstallatör på både nybyggen och renoveringsprojekt. Jag kände att jag ville vidareutbilda mig inom samma bransch till något som intresserar mig mer och som har större utvecklingsmöjligheter. Valet var att antingen börja på KTH och läsa till högskoleingenjör eller Nackademins utbildning Elkonstruktör projektering. Jag valde utbildningen på Nackademin för att jag tyckte att man kommer närmare branschen och blir bättre förberedd på att jobba i branschen när utbildningen består av mycket praktiska moment och inte enbart går ut på att stirra i böcker i flera år.

Vad var det som fick dig att ta steget till att börja plugga?

Jag har alltid haft som mål att vidareutbilda mig och hade testat på diverse olika branscher och kände att det var dags att ta tag i min framtid och göra det jag alltid velat göra.

Vad är det som intresserar dig med branschen?

Det mest intressanta i branschen är att den alltid utvecklas och förändras samt att allt i världen går över till el så rollen som elkontruktör projektering behövs och kommer att behövas inom det flesta områden framöver.

Du har varit ute på LIA-praktik – berätta gärna lite om det.

Jag gjorde båda mina LIA-perioder på ett företag som heter Bjerking. Det är ett konsultföretag som erbjuder konsulttjänster inom de flesta områdena inom samhällsbyggnad. Jag är supernöjd med min tid som LIA-student där.

Har du något drömjobb, företag eller projekt som du gärna skulle arbeta på i framtiden?

Jag har precis skrivit på ett kontrakt med det företag som jag de senaste två åren haft som mål att hamna hos. Där kommer jag att arbeta som elkonsult och ha arbetsuppgifter som rita, planera och utföra olika projekt. Än så länge har jag inte fått veta vilket projekt jag ska börja med. Men det företaget är involverade inom många olika typer av projekt som till exempel kommersiella byggnader, sjukhus, arenor och gallerior där de utför planering av belysning, kanalisation och kraft.

Sedan i framtiden skulle jag vilja syssla med projekt som omfattar planering och utförande av elbilar, laddningsstationer och så vidare.

Ännu mer långsiktigt när jag har flera år i branschen och mer erfarenhet är mitt mål att starta ett eget företag som erbjuder konsulttjänster inom el, bygg och andra områden.

Några snabba med Rebin:

Född: År 1992 i Stockholm

Bor: Södra sidan av Stockholm

Det här hittar jag på en ledig dag: Tränar, hänger på skjutbanan och som vanliga människor umgås med familj och vänner.

Favoritserie: Peaky Blinders

Favoritplats: Framför datorn

Bästa podcasten: Businesspodden

Vad äter du till frukost: Havregrynsgröt med jordnötssmör

Något du inte visste om mig: Jag häller salt på gröna äpplen

Här kan du läsa mer om Rebins utbildning Elkonstruktör projektering.