Nackademisterna Christian, Natasha och Alicia, vinnare av PIDA Gold Award 2019

Storvinst för Nackademins studenter i designtävlingen PIDA

På onsdagen den 22 maj 2019 tävlade studenter från Sveriges förpackningsutbildningar i designtävlingen PIDA Sweden. Nackademins studenter gjorde en fantastisk insats och kammade hem totalt tre av fyra priser! Vi har intervjuat Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och Christian Koch, som tog hem PIDA Gold Award – tävlingens förstapris.

I förra veckan gick den femtonde upplagan av den svenska tävlingen BillerudKorsnäs förpackningstävling Packaging Impact Design Award (PIDA) av stapeln. Årets brief var ”Bring the future” och studenterna fick i uppdrag att ta fram ett hållbart förpackningskoncept för den urbana, unga konsumenten år 2030. När juryn bedömde bidragen fokuserade de på förpackningarnas hållbarhet, innovation, användarvänlighet, kommunikation och koncept.

Segern gick till bidraget Bois Underwear av Nackademins studenter Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och Christian Koch – en kaxig bananformad kartongförpackning för kalsonger och andra underkläder. Bidraget Bois kvalificerade sig därmed även till PIDA:s Europafinal som äger rum i Monaco i höst. Vi passade självklart på att ställa några frågar till vinnarna!

Grattis till segern! Hur känns det?

Superkul! Vi har lagt ner personlighet och själ i detta projekt. Sjukt roligt att det landade så bra hos alla som har sett vårt bidrag och hos juryn. Men – vi har fortfarande Grand Final-priset i Monaco kvar att tävla om, vilket vi givetvis har sikte på!

Berätta lite om ert bidrag – vad var tanken bakom designen och utformningen?

Vårt bidrag var lyocellkalsonger i en förpackning utformad som en banan, med designinfluenser från naturen. Lyocell växer på träd, det gör bananer också. Det var en av anledningarna till att vi designade förpackningen på det sättet, men också för att det är ett oväntat sätt att förpacka underkläder på. Det vi var enade om från början, var att vi ville göra något oväntat. Humor var en viktig ingrediens hela vägen igenom projektet. Vi ville med vårt bidrag visa att hållbarhet behöver inte vara på bekostnad av design.

Sist men inte minst, hur har ni firat vinsten?

Vi har firat vinsten med klassen! Tillsammans tog vi hem alla priser utom ett i PIDA-tävlingen. Klassen vann ”Highest level of innovation”, ”Highest level of sustainability”, ”Pida Gold Award”, samt fick två hedersomnämnanden. Det har varit så inspirerande att jobba med våra grymma klasskamrater! Det blev en redig barrunda och kvällen avslutades med tondöv karaoke.