Mikaela Giertta och Isabel Norlin, studerar till digitala marknadsstrateger på Nackademin.

Studenterna startar egen byrå - första kunden redan klar

Det som började som lösa tankar en kväll när kommunikationsstudenterna Isabel Norlin och Mikaela Giertta tog en paus i pluggandet, ledde snabbare än de kunnat ana till en första betalande kund. Vi har självklart bett dem berätta mer om deras nystartade företag Louna Nordic Communication.

Isabel och Mikaela går första året på utbildningen Digital marknadsstrateg på Nackademin och har redan valt att starta en egen konsultbyrå vid sidan av studierna. De vill hjälpa företag att växa och nå sina mål med digital marknadsföring. Det gick snabbt från idé till verklighet och nu har de redan en första kund – en juristbyrå.

Berätta, vad är det för bolag ni startat?

– Vi har startat Louna Nordic Communication, en konsultbyrå som hjälper företag att växa och nå sina mål. Genom tydliga strategier, gediget varumärkesarbete och långsiktigt engagemang jobbar vi för att skapa tillväxt. Våra expertisområden är SEO, SEM, sociala medier- strategi, content marketing samt community management. Vi jobbar utifrån våra grundpelare som är syfte och mål, strategi och affär, idé och koncept samt nära samarbete med kund.

Hur växte idén om att starta eget företag fram?

– Vi har båda alltid drömt om att starta eget. Vi satt och pluggade en kväll och började skämta om att starta eget inom digital marknadsföring. Det gick snabbt från ett skämt till att vi satt och brainstormade företagsnamn i 5 timmar (istället för att plugga!!). Vi blev inspirerade av våra utbildare Simon Myringer och Natalie Eriksson som båda är unga och egna företagare. Vi kände även att den kunskapen vi fått från Nackademin gav oss modet att köra.

Ni har redan fått en första kund. Grattis! Kan ni berätta något om vad det är för typ av uppdrag?

– Tack! Vår kund är en juristbyrå som vi hjälper på månatlig basis med branding och marknadsföring. Just nu är fokus på att bygga upp varumärket och ta fram en tydlig strategi. Nu utvecklar vi bland annat deras webbplats och grafiska profil, för att sedan börja satsa stort på att driva trafik till webbplatsen.

Funderar du också på en karriär inom kommunikation? Läs mer om Isabel och Mikaelas utbildning Digital marknadsstrateg.

Och du, det är inte för sent att ansöka till utbildningen som startar i höst!