”Tandsköterskeyrket har en ljus framtid”

”Tandsköterskeyrket har en ljus framtid”

Anastasia Halas är ansvarig utbildare för Nackademins utbildning Tandsköterska på Distans. Läs en intervju med henne här!

Född: i Stockholm, en augustidag nån gång under 70 talet.
Bor: i Kista
Familj: Man och två barn. Dimitris 7år och Dessie 9år.
Pluggbakgrund: Tandsköterskeutbildning (1995), Tandläkarutbildning (1996-2000)
Favoritserie: Big bang Theory
Favoritplats: Golden beach på Thassos, en ö i norra Grekland
Bästa podcasten: Inte en podcast, men gillar Spotify :)
Vad äter du till frukost: En stressig morgon blir det havregrynsgröt med honung och valnötter. På helgen blir det stor frukost med grekiska influenser.
Hemsida du besöker dagligen: Facebook och Youtube
Vad gör du en ledig dag: Är det fint väder så är jag ute i naturen. Vill jag ta det extra lugnt går jag på ett Yogapass.

Hej Anastasia! Du är ansvarig utbildare för vår tandsköterskeutbildning på Distans på Nackademin. Berätta lite om dig själv!

Jag är en energisk och flitig person med många bollar i luften. Jag är väldigt ordningsam men inte alls pedant. Spela piano och lyssna på musik får mig att varva ner. Jag gillar att vistas ute i naturen och jag älskar havet i Grekland. Jag är född och uppvuxen i Stockholm men har en grekisk/ palestinsk bakgrund.

Vad gjorde du innan du kom till Nackademin?

De senaste 13 åren har jag jobbat som allmäntandläkare på Folktandvården i Hallonbergen. Jag har jobbat med både barn och vuxna men det som alltid har stått närmast hjärtat är att få jobba med tandvårdsrädda. På fritiden har jag varit grupptränare i friidrott på Turebergs friidrottsklubb där jag tränade de yngre grupperna.

Beskriv din roll på Nackademin och vad du ser mest fram emot med den!

Min roll som utbildare är ny för mig men jag har alltid tyckt om att föreläsa och sprida kunskap om tandhälsa. Att få utbilda våra framtida tandsköterskor är något jag gör med stor glädje och engagemang. Den största utmaningen är att det är en nätbaserad utbildning och då krävs det att man är kreativ så att man på bästa sätt kan nå ut till de studerande och förmedla all kunskap och klinisk erfarenhet via nätet, men med den dynamiken som finns i mitt arbetsteam så är jag övertygad om att vi kommer att lyckas bra.

Varför tycker du att man ska utbilda sig till tandsköterska?

Det är ett omväxlande yrke där det aldrig blir tråkigt eller monotont. Man har chansen att kompetensutveckla sig om man har ett sådant intresse. Tandsköterskeyrket har en ljus framtid. Om man tycker om att arbeta med människor för att hjälpa andra människor, om man tycker om att ge service och känner att man vill hjälpa till att sprida kunskap om tandvård då ska man absolut söka till den utbildningen.

Vad är det som är så roligt med att jobba inom tandvården?

Att man får träffa många människor med olika bakgrund och i olika åldrar. Att få hjälpa, ge kunskap och råd till folk om tandhälsa. Att känna gemenskapen i arbetsgruppen. Att få följa med, ibland även vara delaktig i tandvårdens utveckling.

Har du några hjärtefrågor?

Kontinuerlig kompetensutveckling i yrkeskarriären och fokus på kvalitet.

Vill du rekommendera någonting?

Ta hand om dig, ät gott, motionera rätt, skratta, njut av livet och använd tandtråd.

Läs mer om Nackademins Tandsköterskeutbildning på Distans här.