Zandra lämnade restaurangvärlden för järnvägsbranschen

Zandra lämnade restaurangvärlden för järnvägsbranschen

Zandra Björk är ny student på Nackademin och utbildar sig till Anläggningsingenjör med inriktning Järnväg. Vi ställde några frågor till henne om valet av utbildning och vad hon ser mest fram emot under sin studietid. Läs vidare för att se Zandras svar.

Hej Zandra, vem är du?

Hej! Jag är en glad och driven 25-årig tjej och mamma till en härlig 5 månaders pojke. Jag är född och uppvuxen i Västerås, men har bott i Stockholm i ca 5 år. Jag har jobbat inom restaurangbranschen sedan jag var 16 år gammal, och känner att det börjar bli dags att satsa på framtiden.

Hur kom det sig att du valde att plugga en Yh-utbildning?

Jag ville plugga något som var mer yrkesinriktat och där man får lära sig genom mycket praktik. Därför kände jag att Yh var de absolut bästa valet för mig.

Vad är det som intresserar dig med anläggning- och järnvägsbranschen?

Det är en bransch med stora, spännande projekt och med bra karriärmöjligheter både i Sverige och internationellt, något som jag gärna vill prova på.

Har du någon erfarenhet av branschen sedan tidigare?

Jag har själv ingen tidigare erfarenhet, men har flera vänner som arbetar med olika projekt inom branschen.

Vad ser du mest fram emot under din studietid?

Definitivt LIA-praktiken! Det ska bli jättekul att få ge mig ut i branschen och se hur det går till ute på företagen.

Har du funderat något kring var du skulle vilja göra din LIA-praktik?

Jag har inte tänkt på ett specifikt företag än, men jag vill gärna göra min första LIA ute i spåren och andra LIA-perioden på ett kontor, för att få testa på så mycket som möjligt.

Har du något drömjobb, företag eller projekt som du gärna skulle arbeta på i framtiden?

Jag jobbar gärna som projektledare på något kommande större projekt i stockholmsområdet alternativt utomlands, det hade vart häftigt att få vara med från början av ett projekt.

Du ska ta över Nackademins Instagramkonto den här veckan (v.38). Vad kommer följarna att få se?

Jag tänker låta följarna få hänga med in i klassrummet, på lunchen och pluggeftermiddagar, kanske få några tips och trix samt förhoppningsvis visa hur kul det är att plugga på Nackademin!

Spana in Zandras takeover här.

Några snabba med Zandra:

Född: 23 december, 1991.

Bor: Sollentuna norr om Stockholm.

Det här hittar jag på en ledig dag: Umgås med familj och vänner, tar en fika på stan eller spelar lite gitarr!

Favoritserie: The big bang theory eller NCIS-LA

Favoritplats: Hemma på altanen

Bästa podcasten: Adam & CO

Vad äter du till frukost: Äggsmörgås med kalles randiga eller fil med flingor, banan och russin.

Hemsida du besöker dagligen: Facebook

Något du inte visste om mig: Jag har pluggat Engelska i Oxford.

Blev du nyfiken på Zandras utbildning? Läs mer om utbildningen Anläggningsingenjör Järnväg här.