Nystartade Nail Democracy revolutionerar snabbväxande, fragmenterad bransch

Nystartade nagelsalongskedjan Nail Democracy planerar att öppna 100 salonger i Sverige, de första i Stockholm nu i maj och juni. Kedjan jobbar med ledorden schyssthet, kreativitet och mod, vilket manifesteras bland annat genom kollektivavtal för alla medarbetare och kreativa, lekfulla salongsmiljöer.

De tre första salongerna öppnar i Stockholms innerstad, varav den första under maj månad i Sturegallerian. Den 14 juni slår portarna upp till nästa salong på Kungsholmstorg 6, och några veckor senare på Clarion Amaranten. Totalt kommer ett femtiotal medarbetare att rekryteras under 2021. Företaget är inne i sina andra kapitalrunda inför vidare expansion 2022.

”Vi vill driva marknaden i en ny riktning genom att utmana varje del i kedjan – alltifrån arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare till skapandet av en helhetsupplevelse i konceptualiserade salonger”, säger Silvia Adlesic Holmgren, VD och en av grundarna till Nail Democracy.

Intresset för att både göra sina naglar och köpa produkter har ökat markant under de senare åren. McKinseys rapport om hur Covid-19 förändrar skönhetsbranschen visar att försäljningen i kategorin naglar på Amazon ökat med över 210% och i Goldstein Research studie från 2020 förväntas nagelbranschen ha en fortsatt årlig tillväxt om 10%. Med erfarenhet från varumärkes- och kedjebyggande i konkurrensutsatta branscher tillsammans med en ambition att förändra och förädla bolag och hela branscher såg grundarna en möjlighet i den snabbväxande men fragmenterade och förhållandevis unga nagelbranschen.

Nail Democracy erbjuder salongsbehandlingar utifrån olika koncept för att göra det enkelt för kunden, men också erbjuda skräddarsydda paket, event och och individuella behandlingar baserat på kundens egna önskemål. Miljön är kreativ och ambitionsnivån hög. Nagelbranschen tangerar idag modebranschen och nagelfixandet är en naturlig förlängning av det uttryck modet förmedlar, något som bekräftas av Frida Selkirk, Sveriges egen nageldrottning med 30 års erfarenhet från nagelbranschen och medgrundare till Nail Democracy.

”Att göra sina naglar handlar om så många olika saker, för många är det en accessoar där man kan uttrycka vem man är och vad man står för, medan för andra handlar det om att få en värdefull stund för sig själv, säger Frida.

För konceptet på salongerna står välrenommerade byrån Stylt som bland annat står bakom upplevelsekoncepten på uppmärksammade och prisbelönta miljöer som bland annat Pater Noster, Niehku Mountain Villa och Scandic Downtown Camper.

Om Nail Democracy

Nail Democracy är en kedja av nagelsalonger som inte liknar något annat inom branschen. De främsta drivkrafterna är schyssthet, kreativitet och mod. Schyssta arbetsvillkor, medvetna produkt- och materialval och hög kreativ nivå i både hantverk och salongsmiljöer är nyckelfaktorer för kedjan som ska utmana den växande nagelbranschen. Nail Democracy gör det vanliga ovanligt bra. Kedjan grundades i Stockholm 2020 av Silvia Adlesic, Joakim Nilsson och Frida Selkirk.

För mer information, kontakta VD Silvia Adlesic Holmgren på silvia@naildemocracy.com

• naildemocracy
  • naildemocracysturegallerian