Nannynu! hjälper till att skapa entreprenörer i Kenya

Hand in Hand arbetar idag med två byprojekt i Kenya där de hjälper människor att bli entreprenörer för att kunna skapa egna företag och framtida arbetstillfällen. Vi på Nannynu! tycker det är ett väldigt bra och viktigt initiativ som vi valt att stödja med donation.

Hand in Hand Sweden är en ideell förening som arbetar utan vinstintresse. De arbetar med insamling av donationer från svenska institutioner, företag och privatpersoner men de har också ett ansvar för att övervaka och utveckla arbetet i de länder där Hand in Hand har verksamhet. Hand in Hands metod att bekämpa fattigdomen är genom att hjälpa fattiga människor att hjälpa sig själva. Det gör de genom att utbilda och träna kvinnor i entreprenörskap och sedan, ibland med hjälp av mikrolån, hjälpa dem starta ett eget företag. Genom familjens ökade inkomst låter föräldrarna barnen sluta arbeta för att gå i skolan.

Entreprenörskap och att sätta kvinnor i arbete går i linje med varifrån Nannynu! själva kommer ifrån och vad vi idag arbetar med, fast på den svenska marknaden. Därför känns det naturligt och viktigt att kunna hjälpa till och bidra på distans i detta projekt.

Tycker du att detta låter spännande och vill veta mer? Gå in på Hand in Hands hemsida för att läsa mer om hur du kan vara med och bidra.