Veckans stjärnbarnvakt - Alexandra från Östermalm

Denna vecka är Alexandra från Östermalm veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan oktober 2015. Idag jobbar Alexandra några gånger i månaden åt två olika familjer på Östermalm i Stockholm. Vi på Nannynu! vill den här veckan lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Alexandra är 18 år och bor på Östermalm. Vid sidan av hennes barnvaktande läser hon nu ekonomi och gör nu sitt sista år på gymnasiet. När Alexandra inte är barnvakt eller studerar är hon gärna med familj och vänner som tar fram det bästa i henne. Nedan kan du läsa intervjun med Alexandra:

Jag tycker att det är kul då jag alltid lär mig nya saker. Allt från olika tankar som barn har till hur olika barn reagerar i olika situationer. Det är även intressant och kul att se hur relationen med barnen utvecklas under tiden man spenderar tillsammans. Från att vi i början inte alltid kom överens till att vi nu har väldigt roligt tillsammans. Jag tror även att jag lär mig lika mycket av barnen som barnen lär sig av mig, vilket jag tycker är kul.

Det jag gillar mest med Nannynu! är att det är ett välorganiserat företag då jag själv är organiserad och tycker om när saker och ting är i sin ordning. Något annat som jag tycker om är att jag alltid känner mig trygg. Jag vet att jag alltid kan höra av mig om jag har några frågor eller funderingar. Att Nannynu! hör av sig och frågar hur allt går och att man har en regelbunden kontakt med sin kontaktperson är också något jag uppskattar.

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Jag har två familjer som jag hjälper. Det jag tycker är kul är att barnen i de olika familjerna tycker om att göra olika saker. I den ena familjen tycker barnen om att ta det lugnt och t.ex. sitta ner och pyssla, medan barnen i den andra familjen tycker om att gå till parken och älskar aktiviteter som fotboll.

Mitt bästa tips är nog att alltid ha en bra kommunikation med föräldrarna, barnen och Nannynu! Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Alexandra om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

Allt beror på vad barnen vill göra och vilket humör de är på. Jag jobbar med två familjer så det kan se väldigt olika ut. Men jag hämtar barnen på förskolan i ena familjen och i skolan i den andra. Jag brukar fråga barnen om det är något speciellt som de vill göra eller så har jag planerat något, som t.ex. museum eller parken. Annars går vi hem och t.ex. pysslar eller spelar spel. När det är middagsdags så lagar jag mat som vi sen äter tillsammans. Efter maten gör vi bara lugna saker så att barnen ska börja varva ner och bli trötta. I den ena familjen så kommer föräldrarna hem lite efter maten, medan i den andra familjen så läser jag en saga för barnen och försöker få dem att somna. När föräldrarna kommer hem berättar jag vad vi gjort och om det är något som gått mindre bra. Vi säger hejdå och ses igen om en vecka.