Veckans stjärnbarnvakt - Caroline från Bromma

Denna vecka är Caroline från Bromma veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan oktober 2014 i en familj i Bromma. "Vi är verkligen nöjda med Caroline. Barnen älskar henne och vi tycker det funkar alldeles utmärkt.", berättar familjen. Vi på Nannynu! tycker att Caroline har gjort ett exemplariskt jobb och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Caroline är 18 år och bor i Bromma. År 2016 tog hon studenten och arbetar nu heltid på ett företag. När hon inte arbetar så sysslar hon med sång, dans, löper och reser gärna. Nedan kan du läsa intervjun med Caroline:

Varför tycker du att det är kul att passa barn och jobba som barnvakt?

Det roligaste med att passa barn är att de är så fulla av energi, de ser minsta lilla grej som ett stort äventyr. Det är spännande att förstå sig på hur de tänker. Jag jobbade heltid på en förskola i ett par veckor efter sommaren och jag minns att jag tänkte att det är ett så viktigt jobb, men jättesvårt också förstås. Svårare än man kan tro. Jag minns även att det bästa med ens barndom var de gånger man fick göra det där lilla extra, som inte behövde vara något särskilt stort heller. Man har ju gjort ett barns dag om man t.ex. bakar, vilket man kanske inte gör varje gång. Så om man är trött en dag och barnen frågar en om man kan göra något speciellt som man egentligen inte är supertaggad på, typ som att hoppa studsmatta, så brukar jag förstås ändå alltid säga ja för att jag vet hur mycket det betyder för dem. De blir helt lyriska! Och om de om tio år kan titta tillbaka på sin barndom och tänka: "det där, det var det som förgyllde min barndom." Då är jag bara superglad om jag kunnat vara en del av det.

Jag har ju jobbat på Nannynu! i 2,5 år till jul men har varit barnvakt mycket längre, ca 7,5 år, så jag har ju en hel del erfarenhet nu om att vara barnvakt men framförallt om olika typer av barn, om man säger så. Det bästa med Nannynu! är att de på kontoret är väldigt vänliga och tillmötesgående. Kommunikationen till kontoret går lätt om man behöver få tag på någon och jag gillar konceptet att man har en egen kontaktperson så man alltid vet vem man ska kontakta vid problem eller frågor o.s.v. Dessutom är man alltid uppdaterad via nyhetsbrevet som kommer varje månad även om man inte pratat med sin kontaktperson nyligen. Det är även positivt att man kan lägga upp sina tider direkt med familjen utan att behöva gå via kontoret, det blir väldigt mycket flexiblare och enklare då tycker jag.

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Mina barnvaktsbarn tycker om att spela brädspel, hoppa studsmatta och att leka "apan i mitten" med en toffel. Barn brukar ju tycka denna lek kan vara väldigt jobbig och frustrerande om de står i mitten, men om det blir lagom länge så funkar det. Jag brukar därför oftast stå i mitten. Båda barnen viker sig dubbla av skratt när jag "missar" toffeln, vilket är härligt att se. I höstas började vi även spela Pokémon Go, det älskar ju storebrorsan, även om lillasyster är måttligt intresserad. Vi brukar gå till en park i närheten där de bor så kan hon åka rutschkana medan han fångar någon Pokémon. Jag brukar inte vara för att spela spel på telefoner eller surfplattor när jag är barnvakt men barnen kommer ut och rör på sig vilket är bra i allmänhet, så det är väl undantaget.

Mitt bästa tips till andra barnvakter är väl att försöka skapa en kreativ miljö där man säger ja om barnen föreslår något, även om man är trött. Självklart ska man ju även sätta gränser, men ändå. Dessutom tror jag även på att lyssna på vad barnen har att säga. Jag tar för vana att fråga barnen vad de har gjort i skolan under dagen, vad de gjort i helgen o.s.v. Detta gör vi framförallt under middagen. Jag tror det är superviktigt för barnen att få formulera sig själva och berätta. Här har jag märkt att det lätt blir så att storasyskon börjar berätta och tolka åt en vad det yngre syskonet säger, men här försöker jag uppmuntra även det yngre barnet att få formulera sig själv utan hjälp. Prova det! Och om så är fallet för dig med så kan du öva dem på att tala för sig själva. Det är del i att bli självständig och tänka sina egna tankar, och det tror jag är väldigt nyttigt att lära sig.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Caroline om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

En vanlig arbetsdag ser ut som såhär att jag hämtar barnen kl. 16 i skolan där de går. När vi kommer hem brukar vi gå till parken där de bor och fånga Pokémons, klättra och åka rutschkana. Ibland hinner vi även studsa studsmatta i deras trädgård.Sedan går vi hem och äter middag, ofta varma mackor med mozzarella eller fetaost på, vilket både barnen och jag gillar. Sedan brukar lillasyster få välja något att göra så att det blir rättvist, vilket varit fia med knuff nio gånger av tio under hösten. Sedan brukar vi sätta på musik och dansa, köra charader eller spela ytterligare något spel tills föräldrarna kommer hem vid 19.